سیم و کابل

کابل کشی روکار

کابل کشی روکار در دیوار و سقف اتاق

در صورتی که امکان کابل کشی در داخل دیوار و یا سقف وجود نداشته باشد، نیاز است برای فرآهم آوردن مسیر عبور جریان برای روشن کردن وسایل برقی و روشنایی از کابل کشی روکار استفاده کرد. به عبارت دقیق، این نوع کابل کشی بدون سوراخ کردن دیوار و آسیب زدن به طراحی ساختمان مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این روش کابل کشی جعبه تقسیم و سایر ادوات کابل کشی روی دیوار نصب می شوند. به طور معمول نیز برای اینکه کابلها با هم اشتباه گرفته نشوند از رنگهای مختلف برای عایق و روکش نهایی کابل برق استفاده می شود. کابل کشی روکار یکی از روش های کابل کشی است که ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با آن می تواند به مصرف کنندگان به هنگام نصب سیم و کابل برق کمک نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

کاربرد کابل کشی روکار

از کابل کشی روکار در کارگاه ها و محل هایی استفاده می شود که کابل کشی با توجه به شرایط محل کار نیاز به رویت داشته باشد. پیش از به کارگیری لوله های فولادی و لوله های بریکمن، کابل کشی روکار یکی از متداول ترین انواع کابل کشی به حساب می آمده است و در داخل ساختمان و مکان های سرپوشیده و کارگاه ها و کارخانه ها مورد بهره برداری قرار می گیرد. البته امروزه نیز از این کابل کشی زمانی که امکان استفاده از سایر روشها نباشد، بهره برده می شود.

نحوه کابل کشی روکار

در این روش ابتدا کابل را روی دیوار یا سقف ساختمان ها با استفاده از بست مناسب فلزی و یا کائوچویی در خطوط مستقیم، عمودی و افقی در وضعیتی منظم و محکم قرار می گیرند. توجه داشته باشید که فاصله بست ها در مسیر مستقیم، به وزن کابل برق و نوع دیوار یا سقفی که کابل روی آن محکم می شود بستگی دارد.
به طور معمول در شرایط عادی، فاصله بست ها 1.5 متر و بسته به وزن کابل و نوع دیوار و البته استحکام جنس دیوار، امکان کاهش فاصله بست ها تا 0.7 متر و یا کمتر نیز وجود دارد. همچنین در محل هایی که کابلها تغییر مسیر داده اند و زاویه ای ایجاد شده است، بست ها می توانند به فاصله 7 الی 15 سانتی متر هر دو طرف زاویه نصب شوند. علاوه بر آنچه گفته شد بست ها باید به صورتی انتخاب شوند که تحمل وزن کابل را داشته باشند و قطر خارجی کابل می بایست مناسب باشد و کابل در محل و بستر کابل محکم نگه داشته شود. از طرف دیگر بست باید به گونه ای انتخاب و نصب شود تا در مقابل لرزش، تکان و نیروهای مکانیکی، شل و رها نشود. به طور معمول سیم کشی یا کابل کشی روکار به صورت زیر صورت می گیرد.

تفاوت کابل کشی روکار و کابل کشی توکار

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، کابل کشی روکار روی دیوار و سقف به وسیله بست نصب می شود. از کابل کشی توکار در داخل ساختمان استفاده می شود و کابل کشی توکار در گذشته در زیر گچ قرار می گرفتند ولی امروزه برای نصب توکار کابل برق از لوله های خرطومی، لوله بریکمن، لوله پلیکا، لوله فولادی و یا لوله پلی اتیلن استفاده می شود. برای نصب کابل برق به روش کابل کشی توکار ابتدا لوله ها در زیر کار مدفون شده و سپس کابل بعد از کارگذاشتن لوله ها، از داخل لوله ها عبور می نماید و به محل جعبه تقسیم متصل می شود و در جعبه تقسیم انشعابات آن برای به کارگیری مصرف کننده مورد بهره برداری قرار می گیرد. توجه داشته باشید که به هنگام کار گذاشتن کابل برق نباید لوله ها دوپهن و له شوند، در واقع در صورت له شدن فنر سیم کشی و کابل از داخل لوله ها از بین می رود. از مزایای استفاده از این کابل کشی این است که امکان تعویض کابل در موقع آسیب دیدن وجود دارد و این مساله از هزینه های کنده کاری بعدی جلوگیری می نماید. همچنین نمای ساختمان مناسب خواهد بود و بدنما نمی شود و در نهایت برای عیب یابی و تعویض کابل زمان کمی صرف خواهد شد.

پرسش های متداول پیرامون کابل کشی روکار

  1. کابل کشی روکار چیست؟ در صورت عدم وجود فضا و دسترسی کافی برای کابل کشی درون دیوار و یا داخل سقف، برای اینکه بتوانیم مسیر عبور جریان برای روشن کردن وسایل برقی و روشنایی را فرآهم کنیم، از کابل کشی روکار استفاده می گردد.
  2. کابل کشی روکار در چه مواردی کاربرد دارد؟ از کابل کشی روکار به طور معمول در کارگاه ها و محل هایی استفاده می شود که نیاز است کابل کشی رویت شود همچنین در داخل ساختمان و مکان های سرپوشیده و کارگاه ها و کارخانه ها و البته امروزه زمانی که امکان استفاده از سایر روشها نباشد، بهره برده می شود.
  3. در کابل کشی روکار چه تجهیزاتی به کار برده می شوند؟ برای انجام کابل کشی روکار نیاز به استفاده از بست مناسب فلزی و یا کائوچویی می باشد تا سیم و کابل را روی دیوار و سقف محکم نگه دارد.
  4. تفاوت کابل کشی روکار و کابل کشی توکار چیست؟ آنچه مهم ترین تفاوت بین کابل کشی روکار و توکار به حساب می آید نحوه نصب است، در کابل کشی روکار سیم و کابل روی دیوا و سقف به کمک بست نصب می شوند ولی در کابل کشی توکار ابتدا در داخل دیوار یا سقف محل نصب لوله کنده می شود و سپس یکی از انواع لوله های خرطومی، لوله بریکمن، لوله پلیکا، لوله فولادی و یا لوله پلی اتیلن در محل کنده شده کار گذاشته می شود و سیم و کابل از این لوله ها عبور می کند.
  5. مزایای استفاده از کابل کشی روکار چیست؟ در صورت بروز خرابی و آسیب به کابلها به راحتی می توان محل آسیب دیده را رویت نمود و به آسانی سیم و کابل مد نظر را تعویض کرد. هزینه تعویض و تعمیر کم و فرایند انجام این کار آسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *