ترانسفورماتور

ترانسفورماتور ابزار دقیق

مهندسی با لباس کار، ژاکت شب نما و کلاه ایمنی در فضای بسته کارخانه در حال بررسی مشخصات ترانسفورماتور ابزار دقیق می باشد.

ترانسفورماتورهای ابزار دقیق یکی از انواع دستگاه های الکتریکی با دقت زیاد هستند و معمولا برای ایزولاسیون و یا انتقال ولتاژ یا سطح جریان مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از موارد رایج استفاده از ترانسفورماتور ابزاری کار با ابزار و اندازه گیری مدار ولتاژ و یا جریان قوی، ایزولاسیون سیم پیچ ثانویه در مقابل ولتاژ و جریان قوی برای ایمنی می باشد. سیم پیچ اولیه در ترانسفورماتور به مدار ولتاژ و یا جریان قوی متصل است، و کنتور و رله به مدار سیم پیچ ثانویه وصل می شوند. ترانسفورماتور ابزاری همچنین به عنوان ترانسفورماتور ایزوله کاربرد دارد که به مقادیر ولتاژ و جریان در سیم پیچ ثانویه اجازه می دهد بدون تاثیر بر روی ابزاری که به سیم پیچ اولیه متصل هستند فاز را تغییر دهد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

انواع ترانسفورماتور ابزار دقیق

ترانسفورماتورهای ابزاری به دو نوع خاص ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور ولتاژ تقسیم می شوند که هر یک عملکرد خاص خود را به عهده دارند. در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد؛

ترانسفورماتور جریان

ترانسفورماتور جریان در واقع برای کاهش و یا حتی در مواردی چند برابر کردن جریان متناوب مورد استفاده قرار می گیرند. ترانسفورماتور جریان با ایجاد جریانی متناسب با جریان موجود در سیم پیچ اولیه در سیم پیچ ثانویه ایجاد می نمایند. از طرفی این ترانسفورماتور واحدهایی برای سنجش جریان برای سیستم برق بوده و با آنکه بار ناچیزی به مدار اولیه وارد می نمایند در ایستگاه های برق، پستها برق و همچنین خطوط توزیع برق برای مصارف تبلیغاتی و صنعتی استفاده می شوند. در ساختار ترانسفورماتور جریان از سیم پیچ اولیه و ثانویه و یک هسته استفاده شده است که حتی در برخی مواقع می توان از هسته های هوایی یا Air Core استفاده نمود. این ترانسفورماتورها قادرند نرخ دقیقی بین جریان اولیه و ثانویه ایجاد کنند و همچنین این دستگاه انواع مختلفی دارد که بر اساس کاربردشان به دسته ترانس اندازه گیری و ترانسفورماتور حفاظتی تقسیم می شوند.

ترانسفورماتور ولتاژ

این ترانسفورماتورها دستگاه های بسیار دقیقی هستند که می تواند سطح ولتاژ را اندازه بگیرند و از آن ها در کاهش میزان ولتاژ در سیم پیچ ثانویه استفاده می شوند. ترانسفورماتور ولتاژ که یکی از انواع ترانسفورماتور ابزاری است دارای سیم پیچ اولیه ای است که به فاز وصل شده و سیم پیچ ثانویه که متصل به زمین است. توجه داشته باشید که ساختار آن شبیه به ترانسفورماتور ولتاژ است دارای دو سیم پیچ یکی اولیه و ثانویه است و همچنین یک هسته دارد که از طریق القای الکترومغناطیسی کار می نماید. ترانسفورماتور ولتاژ همچنین بر اساس عملکرد و ساختار به دو دسته مختلف تقسیم می شود. بر اساس عملکرد به ترانسفورماتور ولتاژ اندازه گیری و ترانسفورماتور ولتاژ حفاظتی و بر اساس ساختار به ترانسفورماتور ولتاژ الکترومغناطیسی و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی تقسیم می شود.

پرسشهای متداول ترانسفورماتور ابزار دقیق

  1. ترانسفورماتور ابزار دقیق چیست؟ ترانسفورماتورهای ابزار دقیق یکی از انواع دستگاه های الکتریکی با دقت زیاد هستند و معمولا برای ایزولاسیون و یا انتقال ولتاژ یا سطح جریان مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. کاربرد متداول ترانسفورماتور ابزار دقیق چیست؟ کار با ابزار و اندازه گیری مدار ولتاژ و یا جریان قوی، ایزولاسیون سیم پیچ ثانویه در مقابل ولتاژ و جریان قوی برای ایمنی می باشد.
  3. رله و کنتور در ترانسفورماتور ابزار دقیق در کجا قرار می گیرند؟ توجه داشته باشید که مدار ولتاژ به سیم پیچ اولیه و یا ورودی این دستگاه وصل شده و رله و کنتور به سیم پیچ ثانویه.
  4. ترانسفورماتور جریان چیست؟ ترانسفورماتور جریان در واقع برای کاهش و یا حتی در مواردی چند برابر کردن جریان متناوب مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. ترانسفورماتور ولتاژ چه کاربردی دارد؟ ترانسفورماتور ولتاژ در کاهش میزان ولتاژ در سیم پیچ ثانویه استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *