ترانسفورماتور

ترانس برق خانگی چیست؟

ترانس برق خانگی چیست؟

ترانسفورماتورهای مورد استفاده برای تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز خانه های مسکونی جزو دسته ترانسفورماتور توزیع به حساب می آیند که معمولا یا بر روی تیر برق در محل نزدیک زندگی شما نصب می شود و یا اینکه در زیر زمین به صورت ترانسفورماتور توزیع دشک-نصبی مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا قصد ما این است که بیشتر درباره ساختار ترانس برق خانگی، اتصالات مربوط به آن و البته اینکه چطور ولتاژ مد نظر وسایل برقی توسط آنها تامین می شود صحبت نماییم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ساختار ترانس برق خانگی

یک ترانسفورماتور برق خانگی دارای دو سیم پیچ می باشد که دسته اول بخش سیم پیچ اولیه به حساب می آید که میزان ولتاژ ان توسط شرکت برق تامین می گردد و سمت دوم که سیم پیچ ثانویه است جایی است که بارگیری صورت گرفته و همانطور که اشاره شد منبع برق به سمت اولیه متصل می گردد. از آنجایی که هدف کاهش ولتاژ در سیم پیچ ثانویه است از این رو تعداد دورهای سیم پیچ در طرف دوم کمتر از طرف اول است. در صورتی که ولت متر به دو طرف سیم در نقاطی که می بینید نصب نماییم، در این صورت این فرآیند منجر می شود که در طرف دوم ولتاژ خروجی داشته باشیم که برابر با 240 ولت است و می تواند تامین کننده ولتاژ لازم برای استفاده از وسایل برقی که در منزل یافت می شود باشد. لازم به ذکر است این نوع از ترانسفورماتورها قالبا از نوع ترانسفورماتور کاهنده می باشند.

عملکرد ترانسفورماتور برق خانگی

در ترانس برق خانگی برای مثال اگر شما بخواهید یک وسیله برقی در منزل را به برق وصل کنید، این وسیله برقی به دو طرف ولتاژ یعنی L1 و L2 وصل می شود و به این صورت 240 ولت ولتاژ خواهید داشت و از طرفی آن وسیله برقی نیز زمین شده است. البته توجه داشته باشید که سیم دیگری مربوط به ترانس برق شما وجود دارد که به آن سیم نوترال گفته می شود و در شکل نشان داده شده است. لازم به ذکر است که این سیم نوترال از تپ مرکزی کشیده می شود و به عبارت دقیق تر نصف دو سیمی که به سیم پیچ ثانویه وصل شده اند را به هم وصل می نماییم و سیم نوترال را به وجود می آوریم. کاری که این سیم نوترال انجام می دهد این است که برای مصرف کنندگان ولتاژ 120 ولت را فرآهم می نماید. به این معنی است که اگر از کل سیم پیچ ثانویه استفاده کنیم 240 ولت ولتاژ خواهیم داشت و اگر نصب سیم پیچ ثانویه را استفاده کنیم به ما 120 ولت ولتاژ می دهد. پس همانطور که گفته شد سیم نوترال دقیقا از وسط اتصالات مربوط به سیم پیچ ثانویه انتخاب شده و ولتاژ لازم را برای ساختمان مسکونی ارائه می نماید. یادآور می شویم که این 120 ولت به پریز برق متصل می شود و سوراخ بزرگتر در پریز مربوط به سیم نوترال است و سوراخ کوچکتر نیز به طرف L1 وصل می شود. این در حالی است که سوراخ سوم مستقیما به زمین وصل می گردد. همانطور که مشاهده می کنید در طرف راست شکل نیز یک پریز برق، یک اتصال مربوط به نوترال که بین دو پریز مشترک است و بعد یک اتصال به طرف L2 سیم پیچ ثانویه و در نهایت یک سیم نوترال این پریز را زمین می کند. در واقع آنچه این اتصالات را در ساختمان شما به هم متصل می کند، سیم نول است، از این طریق شما می توانید لامپ را در نظر که به یک سیم نول و بعد یک طرف سیم پیچ L1 یا L2 وصل شده است و بعد روشن گردد. علاوه بر این از دو قطع کننده مدار دو پله نیز در ساختار اتصالات مربوط به ترانسفورماتور ایران ترانسفو استفاده می شود، این قطع کننده ها که به وسایل برقی در منزل وصل می شوند دارای دو قطب و دو طرف هستند چرا که هم L1 و هم L2 به این قطع کننده مدار وصل شده اند. به همین خاطر وسایل برقی مثل کولر برای اینکه خاموش شوند می بایست هر دو طرف از اتصال خارج شده و قطع گردند تا کولر خاموش شود. لازم به ذکر است که به طور معمول از سیم نوترال برای زمین کردن وسایل برقی در منزل استفاده نمی شود. و تنها از همان قطع کننده برای وسایل برقی استفاده می گردد.

اتصالات ترانس برق خانگی

اتصالات ترانس برق خانگی

پرسشهای متداول ترانس برق خانگی چیست؟

  1. ترانس برق خانگی چیست؟ ترانس برق خانگی یک ترانسفورماتور تک فاز است که روی تیر برق در نزدیکی منزل مسکونی و یا مجتمع تجاری کوچک نصب می گردد و قادر است 7200 ولت برق را به 240 یا 120 ولت تبدیل نماید. به طور معمول یک ترانس برق خانگی می تواند برق 10 تا 15 منزل مسکونی یا مجتمع تجاری کوچک را تامین نماید.
  2. ترانس برق خانگی چطور کار می کند؟ در حالت کلی زمانی که ترانسفورماتور به منبع تغذیه متصل است در سیم پیچ اولیه دارای ولتاژ بالا می باشد و این ولتاژ از طریق فرآیند القای فارادی در سیم پیچ دوم به دلیل تعداد دور کمتر سیم ها به دور هسته و تحت تاثیر میدان الکترومغناطیسی به ولتاژ کمتری تبدیل می شود و این ولتاژ از طریق سیم کشی متصل به ترانسفورماتور به وسایل برقی متصل می گردد.
  3. چه نوع ترانسفورماتوری در داخل منزل استفاده می شود؟ در برخی از مواقع به این دلیل که بعضی از وسایل برقی همچون لامپهای فلوئرسنت و تلویزیون های دارای ترانس فلای بک، از یک ترانس برق خانگی افزاینده استفاده می شود و از ترانس برق خانگی کاهنده معمولا برای وسایلی همچون استریو، پخش کننده سی دی و شارژر موبایل و غیره استفاده می شود.
  4. هر ترانس برق خانگی برق چند منزل مسکونی را تامین می نماید؟ در حالت کلی برای مصرف کنندگان در یک منطقه می تواند این عدد به 50 منزل مسکونی برسد که تنها به یک ترانس برق تک فاز وصل گردیده اند این در حالی است که برای مشتریان تجاری و صنعتی به 4 الی 5 مشتری می رسد.
  5. ترانس برق خانگی در چه فاصله ای از خانه قرار می گیرد؟ به طور معمول برای مسائل زیبا شناختی سعی در استتار ترانسفورماتور در محوطه سازی می شود و لازم به خاطر نشان کردن است که کارمندان اداره برق برای اینکه بتوانند به این ترانسفورماتور رسیدگی نمایند نیاز به فاصله حداقل 3 متری برای در جلوی ترانس برق خانگی روی تیر برق را دارند و همچنین از پشت و اطراف نیز حداقل 1 متر فاصله باید با ساختمان وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *