پمپ آب

طرز کار پمپ های گریز از مرکز

طرز کار پمپ های گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز برای انتقال نیروی و انرژی به سیال برای جا به جایی آن در دبی و هد مشخصی به کار می رود که این نیرو در واقع نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش پروانه ها در پمپ است که قابلیت انتقال و جابجایی را برای پمپ فرآهم می آورد. پمپ گریز از مرکز ساختار ساده ای دارد، در واقع این پمپ دارای یک محفظه حلزونی شکل به همراه یک پروانه است که می تواند با قطر و یا تراش های مختلف کاربری های متفاوت را برای پمپ فرآهم آورد. اما آنچه طرز کار پمپ های گریز از مرکز را منحصر به فرد می کند نحوه ورود سیال به درون پمپ و خارج شدن از آن است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ساختمان پمپ های گریز از مرکز

همانطور که کمی پیش به آن اشاره کردیم یک پمپ گریز از مرکز ساختار ساده ای دارد و معمولا این پمپ ها به صورت افقی استفاده شده و دارای یک طبقه می شوند، البته نا گفته نماند که پمپ گریز از مرکز به صورت چند طبقه نیز وجود دارند ولی موضوع بحث ما در این جا نیستند. همچنین پمپ گریز از مرکز دارای محفظه ای است که شکل آن شبیه به حلزون است و همین مساله عاملی است که به این پمپ ها، پمپ گریز از مرکز حلزونی نیز گفته می شود. در دو طرف محفظه حلزونی یک لوله مکش ورودی و یک لوله خروجی قرار دارد که به صورت یکپارچه با محفظه حلزونی ریخته گری می شود. پروانه در این پمپ سانتریفیوژ روی یک محور قرار می گیرد که به طور معمول با یک نوار، درپوش و بوش قابل تعویض به صورت یک سر آویز آببندی و به محور متصل می گردد. در پشت پروانه، محفظه یاتاقان قرار گرفته است که محلی برای قرار گرفتن یاتاقان ها می باشد، یاتاقان پمپ گریز از مرکز حلزونی با دو بلبرینگ که دارای شیار عمیق گریس کاری شده و یا حتی در مواردی روغن کاری شده هستند، در سر جای خود محکم می شوند. روانکاری یاتاقان ها توسط گریس یا روغن انجام می شود که البته همگی بر روی محور پمپ قرار می گیرند.

طرز کار پمپ گریز از مرکز

اگر به شکل پمپ گریز از مرکز نگاه کنید همانطور که گفته شد یک محفظه حلزونی شکل در قسمت مجموعه پمپ خواهید دید. این محفظه حلزونی در اطراف پروانه به با سطح مقطعی که به تدریج افزایش می یابد قرار داشته و به در نهایت به لوله خروجی متصل می شود. از آنجایی که پمپ گریز از مرکز پروانه های مختلفی دارد، انواع این پروانه ها شامل پروانه های باز، بسته و نیمه باز به صورت شعاعی، محوری و مختلط می شوند که به هنگام چرخش آب از مرکز پروانه وارد تیغه ها شده و از آنجایی که فشار کمی دارند با چرخش پروانه در راستای پره های آن سرعت و فشار سیال افزایش می یابد و سپس از نقطه انتهایی پروانه خارج شده و با زاویه ای به درون محفظه حلزونی پرتاب می شوند و از آنجایی که سرعت زیاد می تواند تلفات زیادی داشته باشد، شکل و طراحی این محفظه حلزونی به کمک پمپ آمده و نقش دیفیوزر را بازی می کند و در واقع با این کار از سرعت سیال کاسته و فشار آن را افزایش می دهد و همچنین این محفظه نقش جمع کنندگی نیز دارد و با جمع کردن تک تک دبی های خارجی شده از فاصله بین پره های پروانه، برآیند آن را از لوله رانشی با فشاری که دریافت کرده است خارج می نماید. هر چقدر فشار زیاد باشد می تواند مسافت بیشتری را طی کند و در نهایت در مخزن ذخیره شود و یا برای کاربری که مد نظر آن است مورد بهره برداری قرار گیرد. شما همچنین می توانید برای خرید پمپ گریز از مرکز مد نظر خود به لیست قیمت پمپ گریز از مرکز پمپیران در وبسایت گستره آبی نمایندگی پمپیران مراجعه نمایید و یا با تماس با مشاورین این شرکت از مشاوره رایگان انتخاب پمپ بهره ببرید.

موتور پمپ گریز از مرکز

درست است که پمپ های گریز از مرکز در اندازه ها و مدل های مختلفی وجود دارند ولی برای راه اندازی نیاز به یک محرکه الکتریکی دارند که بتواند نیروی لازم را برای چرخش محور و در نتیجه چرخش پروانه ها فرآهم نمایند. چرخش این پروانه ها منجر به ایجاد یک نیروی گریز از مرکز و به وجود آمدن اختلاف فشاری می شود که پیش از این گفتیم، در واقع این اختلاف فشار عامل کشیدن آب و یا سیال درون پمپ حلزونی است. پس تا به اینجا که در مورد نحوه عملکرد پمپ گریز از مرکز خوانده ایم خالی از لطف نیست که درباره طرز کار موتور پمپ گریز از مرکز نیز بدانیم. بخش موتور که در واقع یک محرکه الکتریکی است امکان تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را فرآهم می آورد. همین انرژی مکانیکی است که می تواند پمپ را به کار بیاندازد و منجر به پمپاژ آب و سیالات مختلف شود. در طی این روند همانطور که گفته شد، پمپ آب را از لوله مکش ورودی به درون خود می کشد و از لوله رانش آن را پمپاژ می نماید. مجموعه موتور پمپ گریز از مرکز شامل پنکه یا فن، محفظه محافظ فن و در درون موتور، استاتور و سیم پیچ های لوله ای مسی قرار دارند که با یک درپوش موتور بسته می شود و سپس در ادامه روتور و محور یا شفت قرار میگیرند و با چرخش روتور، محور نیز می چرخد.
موتور الکتریکی به صورت تک فاز و سه فاز بسته به کاربری که دارند مورد استفاده قرار می گیرند و در اینجا قصد داریم از نوع سه فاز آن صحبت کنیم چرا که از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخوردارند. درون یک پمپ سه فاز سه سیم پیچ جداگانه داریم که در محیط دوّار استاتور قرار گرفته اند. هر یک از این لوله های مسی به فاز مشخصی از کابل برق متصل می شوند و یک میدان مغناطیسی چرخشی به وجود می آورند. وقتی جریان متناوب وارد هر یک از سیم پیچ ها می شود، هر سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که وقتی الکترون ها از آنها عبور می نمایند قطب و شدت های متفاوتی را ایجاد می کند که جهت حرکت میدان مغناطیسی را در هر لحظه تغییر می دهد. این زمانی است که همه سیم پیچ ها را به یک فاز یکسان وصل کنیم، ولی اگر هر سیم پیچ را همانطور که گفته شد به فاز متفاوت وصل کنیم در هر یک از سیم پیچ ها زمان تغییر جهت میدان مغناطیسی دیگر هم زمان نیست. برای اینکه بتوانیم اثر چرخش در میدان مغناطیسی ایجاد کنیم این سیم پیچ ها را با اختلاف 120 درجه درون استاتور قرار می دهیم و چون درون موتور، روتور و محور قرار دارند، با چرخش میدان مغناطیسی، آن ها نیز به گردش در می آیند. همانطور که قبلا گفتیم محور بین موتور و پمپ مشترک است و در نتیجه با چرخش موتور، پروانه های پمپ نیز به گردش در می آید.

سوالات رایج در حیطه طرز کار پمپ های گریز از مرکز

  1. طرز کار پمپ های گریز از مرکز به چه صورت می باشد؟ برای اینکه دبی و هد ناشی از پمپ بتواند سیال را به نقطه کاربری مد نظر مصرف کننده برساند، پمپ گریز از مرکز به سیال نیرو و انرژی لازم را منتقل می نماید و به عبارت دقیق تر نیروی گریز از مرکزی که در این پمپ تولید می شود سبب مکش سیال به درون پمپ و عبور از پروانه ها و در آخر خروج با هد و دبی بیشتر از لوله رانشی می شود.
  2. در ساختار پمپ گریز از مرکز از چه قطعاتی استفاده شده است؟ در ساختمان پمپ گریز از مرکز سه مخفظه وجود دارد که هر یک برای ماموریت خاصی طراحی شده است، محفظه مکش که سیال از آن نقطه وارد پمپ می شود، محفظه حلزونی شکل که پروانه را در خود جای داده است و البته محفظه یاتاقان که همانطور که از نام آن پیداست یاتاقان در این قسمت قرار می گیرد و با یک بلبرینگ شیار عمیق به محور و پروانه وصل می گردد.
  3. روغن کاری در یاتاقان های پمپ های گریز از مرکز به چند روش انجام می شود؟ برای یاتاقان های این پمپ دو روش برای روغن کاری انجام می شود که در حالت اول بلبرینگ ها با گریس و در حالت دوم با روغن، روانکاری می گردند.
  4. چرا سطح مقطع پمپ گریز از مرکز حلزونی به تدریج افزایش می یابد؟ در واقع محفظه حلزونی نقش یک دیفیوزر را دارد و از آنجایی که سرعت زیاد سیال منجر به هدر رفت توان و کارایی پمپ و حتی در برخی موارد آسیب به پمپ می گردد، این محفظه با تبدیل سرعت به فشار و تمرکز دبی خروجی پروانه به افزایش هد کمک می کند.
  5. انرژی لازم برای عملکرد پمپ گریز از مرکز چطور فرآهم می شود؟ برای اینکه یک پمپ گریز از مرکز بتواند شروع به کار نماید، نیازمند یک محرکه الکتریکی است که در واقع با چرخش روتور موجود در موتور پمپ گریز از مرکز، محور نیز چرخیده تا نیروی گریز از مرکز لازم برای مکش سیال فرآهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *