پمپ آب

پمپ شناور چاه عمیق

پمپ شناور چاه عمیق

اهمیت آب شیرین و استفاده و کاربرد آن در بسیاری از بخش های زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست. آب تمیز و گوارا را در بسیاری از مناطق می توان به سادگی یافت، به نحوی که منابع آب به سهولت در دسترس ساکنین بوده و آنچنان به سطح زمین نزدیک هستند که نیازی به استخراج نیز وجود ندارد. از طرفی بسیاری از مناطق دنیا و همچنین برخی مناطق کشور ما از خشکی بسیار شدیدی رنج می برند و یافتن آب شیرین و تمیز به سختی ممکن است. در این شرایط نیازمند استخراج آب از منابع زیر زمینی هستیم و هر چه شرایط اقلیمی سخت تر و خشک تر گردد، عمق چاه های حفر شده برای دسترسی به آب تمیز و قابل استفاده بیشتر می شود در این صورت نیاز به پمپ شناور چاه عمیق برای پمپاژ آب می باشد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس حاصل فرمایید.

به عبارت دقیق تر برای اینکه بتوانیم آب مورد نیاز برای مصارف مختلف را در بخش های خشک در کشور تامین نماییم نیازمند دسترسی به چاه و یا قنات داریم. چاه به گودالی استوانه ای شکل به صورت عمودی یا مایل گفته می شود که در درون زمین حفر شده است و می بایست اشاره نماییم که هر سوراخ به شکل استوانه ای که تا 16 کیلومتر زیر سطح زمین حفر می شود از چاه های فاضلاب گرفته تا چاه های نفت و آب همگی چاه نامیده می شوند.

چاه های آب را می توان بسته به عمق، روش حفر و کاربری که دارند به انواع مختلف از جمله چاه دستی، چاه های عمیق، چاه های نیمه عمیق، چاه اکتشافی، چاه های پیزومتری، چاه گمانه، چاه های مشاهده ای و در نهایت چاه آرتزین تقسیم بندی کرد. یکی از انواع چاه هایی که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد در دسته چاه های عمیق و نیمه عمیق قرار دارد.

چاه های نیمه عمیق

برخی از انواع چاه با استفاده از دست حفاری می شوند و یا برخی از انواع چاه که دارای عمق حداکثر 30 الی 32 متر می باشند به عنوان چاه نیمه عمیق شناخته می شوند. از طرفی برخی از انواع چاه هایی که عمق آنها تا اولین سفره آب زیرزمینی می باشد نیز در زمره چاه های نیمه عمیق قرار می گیرند. البته تعاریف دیگری نیز از جمله تا زمانی که کیفیت آب تغییر نکند چاه مد نظر از نوع نیمه عمیق است و یا چاهی که حفر می شود تا اولین سفره آب زیرزینی نباید عمق آن از 100 متر تجاوز نماید.

چاه های عمیق

در صورتی که چاه توسط دستگاه حفاری شود و عمق آن زیاد باشد به عنوان چاه عمیق شناخته می شود. به عبارت دقیق تر اکثریت چاه های کشاورزی و چاه هایی که در سفره های آب عمیق حفر می شوند از نوع چاه عمیق به حساب می آیند. قطر این دسته از چاه ها متفاوت می باشد و در حالت کلی بین 12 تا 18 اینچ متغیر است. از طرفی چاه های عمیق بر خلاف چاه های نیمه عمیق از سفره های مختلف گذشته و می توانند از تمامی آنها آب بگیرند. علاوه بر این می بایست اشاره نماییم که چاه های عمیق را می توان در رسوبات نرم و البته ساختار سنگی سخت نیز حفر کرد.

بر کسی پوشیده نیست که اکثر پمپ های موجود در بازار توانایی مکش و پمپاژ مشخصی دارند و می توان به طور کلی مکش اولیه پمپ ها را حداکثر تا حدود 10 متر تخمین زد. البته موارد خاص و استثناهایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال گونه های بسیار پیچیده پمپ های جتی می توانند آب را از عمقی در حدود 40 متر نیز مکش کنند. این عدد برای بسیاری از کاربردها بسیار کم است و در مواردی که برای دسترسی به آب نیازمند حفر چاه های بسیار عمیق هستند، این گونه پمپ ها جوابگو نخواهند بود.

به دلیل طراحی خاص و مستغرق بودن الکتروپمپ های شناور چاه عمیق، یک پمپ شناور متعارف می تواند آب را تا سطحی در حدود 130 متر نیز به راحتی انتقال دهد. باید توجه داشت که این عدد برای پمپ های شناور چاه عمیق معمولی است و به راحتی می توان از مدل های بزرگتر این الکتروپمپ ها برای انتقال آب به سطح زمین استفاده کرد. به عنوان مثال محصول پمپ شناور چاه عمیق 435/10 شرکت پمپیران می تواند 180 متر مکعب بر ساعت آب را تا ارتفاع 400 متری بالا ببرد. برای متراژهای بالاتر و یا مصارفی که نیازمند پمپاژهای قوی تر هستند، مانند صنایع نفت و استخراج آن، الکتروپمپ های شناور چاه عمیق بهترین گزینه برای انتقال سیال با رعایت تمهیدات خاص می باشند.

طراحی الکتروپمپ شناور چاه عمیق

طراحی الکتروپمپ های شناور چاه عمیق به صورت کلی حالت سیلندری شکل دارد، که در واقع این شکل تابع شکل چاه ها بوده تا به راحتی بتواند درون چاه عمیق با قطر کوچک فرو برود و تا میزان مشخصی (طبق محاسبه دقیق) درون آب غوطه ور گردد. باید توجه داشت که این امر موجب می شود که احتمال بروز پدیده کاویتاسیون که برای پروانه های اکثر پمپ ها بسیار مخرب است، در پمپ های شناور چاه عمیق در پایین ترین حالت قرار گیرد.

اما مقدار عمق غوطه وری این محصول باید توسط متخصصین و با رعایت معیارها و ضوابط خاصی صورت پذیرد. با استقرار صحیح الکتروپمپ های شناور چاه عمیق آن ها قادر خواهند بود سیال (مانند آب) را تا صدها متر به سمت سطح مورد نظر هل دهند. طرز کار کلی الکتروپمپ های شناور چاه عمیق نیز مانند سایر پمپ های شناور بوده و با افزایش فشار سیال موجب انتقال آن به سطح مورد نظر می شوند. نیروی محرکه الکتروپمپ شناور از طریق کابل به آن منتقل می شود که تحت ضوابط خاصی است. توصیه ما استفاده از کابل های مخصوص آب شیرین مانند SWR است.

تعمیر پمپ شناور چاه عمیق

مساله بسیار مهم در مورد پمپ شناور چاه عمیق، تعمیر و نگهداری این محصول است. تصور کنید که در پروژه ای نیاز به نصب پمپی در عمق 150 متری باشد. قطعا خروج مجدد الکتروپمپ شناور بعد از نصب، بازدید دوره ای، تعویض قطعات و سایر موارد، در این گونه شرایط بسیار مشکل بوده و هزینه بر است. اما اصلا جای نگرانی نیست پمپ شناور چاه عمیق به گونه ای طراحی و ساخته می شود که نسبت به سایر انواع پمپ ها نیازمند کمترین تعمیر و نگهداری است و برای مدت طولانی می توان از آن بدون هیچ گونه نگهداری استفاده کرد، حتی سیستم روانکاری آن به گونه ای هوشمندانه طراحی شده که آن را از روانکاری های معمول بی نیاز می کند.

نکته قابل توجه در طراحی پمپ های شناور چاه عمیق، طراحی و استفاده از قطعات خاص برای بالا بردن طول عمر کلی الکتروپمپ و همچین محافظت از قطعات اصلی و گران تر می باشد، به عنوان مثال شرکت پمپیران در طراحی محصولات چاه عمیق خود رینگ های سایشی در محل قرار گرفتن ورودی پروانه در نظر گرفته است تا اتلافات داخلی پمپ شناور به حداقل ممکن برسد و هم این که در شرایط سخت شامل سایش در اثر تماس با سیال محافظ سایر قطعات باشد و پس از مدت نسبتا طولانی با هزینه اندک قابل تعویض باشد.

تعمیر و خدمات پس از فروش یکی از موارد مهم در انتخاب الکتروپمپ های شناور چاه عمیق است. نمی توان مدعی شد که هیچ گونه خرابی یا تعویض قطعاتی در این محصولات رخ نمی دهد. قطعا پس از چند سال استفاده شما نیازمند تعویض برخی قطعات خواهید بود؛ پس بهتر است انتخاب شما دارای پشتیبانی سراسری در تمام کشور بوده و قطعات آن به سهولت در اختیار شما قرار گیرد تا پس از مدتی به علت کمبود یک قطعه مصرفی کم قیمت ناچار به تعویض یکپارچه پمپ شناور چاه عمیق خود نشوید. پیشنهاد ما به شما استفاده از پمپ شناور پمپیران با استفاده از لیسانس KSB آلمان و خدمات پس از فروش سراسری است.

نصب پمپ شناور چاه عمیق و نیمه عمیق

نصب الکتروپمپ های شناور درون چاه های عمیق یا نیمه عمیق نیازمند استفاده از متخصصین مجرب و دارای صلاحیت از طرف شرکت آب و فاضلاب یا متخصصین دوره دیده شرکت پمپیران است. زیرا موارد بسیار زیادی در این امر حائز اهمیت و نیازمند دسترسی به تجهیزات و ادوات خاص است. اما موارد زیر را می بایست حتما در هنگام نصب پمپ های شناور چاه عمیق یا نیمه عمیق لحاظ کرد:

  • توجه کنید که هیچ گاه الکتروموتور شناور خود را بدون پر کردن از آب روشن کنید. همچنین هنگامی الکتروموتور شناور و پمپ شناور به طور کامل به هم متصل نشوند نباید آن ها را درون چاه روشن کرد.
  • الکتروپمپ شناور باید با آب پاکیزه پر شود، این آب باید بدون ماسه و اسید باشد. توصیه ما استفاده از آب شرب معمولی است. ( توجه کنید از آب مقطر نیز استفاده نشود.)
  • پس از پر کردن موتور شناور چاه عمیق با آب آن را به مدت نیم ساعت به صورت عمودی قرار دهید تا حباب های درون آن تخلیه شود.
  • قبل از نصب پمپ حتما چاه را بررسی کنید که قطری متناسب با پمپ شناور شما داشته باشد یا جسمی مسیر چاه را مسدود نکرده باشد. توصیه ما استفاده از یک لوله با قطر هم اندازه پمپ شناور شما برای تست است.
  • برای بلند کردن الکتروموتور شناور خود تحت هیچ شرایطی از کابل های متصل به آن استفاده نکنید.
  • در صورتی که میزان عمق غوطه وری برای پمپ شناور چاه عمیق خود را نمی دانید، به خاطر داشته باشید که حداقل باید نیم متر بالای پمپ شناور شما آب قرار گرفته باشد. هر چند این میزان ممکن است بسیار کمتر از میزان مورد نیاز پمپ شما باشد.

انتخاب نوع بدنه الکتروموتور بر اساس قطر چاه

توجه داشته باشید که الکتروموتور به کار رفته برای پمپ شناور می بایست قابلیت شناور شدن در سیال را داشته باشد و نوع بدنه الکتروموتور شناور می بایست بر اساس فرمول مشخصی تعیین گردد. بر اساس فرمول سرعت برابر است با دبی ضربدر 353.68 تقسیم بر قطر چاه به توان دو منهای قطر موتور به توان دو. لازم به ذکر است که دبی بر حسب متر مکعب بر ساعت، قطر چاه و موتور بر حسب میلی متر و البته سرعت بر حسب میلی متر بر ثانیه محاسبه می گردد. در صورتی که سرعت به دست آمده از 0.45 میلی متر بر ثانیه کوچکتر باشد به این معنی است که می بایست از پوشش خنک کننده در ساخت موتور شناور برای پمپ شناور چاه عمیق استفاده کرد.

قیمت پمپ شناور چاه عمیق

معیارهای بسیاری در زمینه قیمت پمپ شناور چاه های عمیق و نیمه عمیق تاثیر گذار است، اما به طور کلی میزان عمق چاه و دبی مورد نظر مهم ترین فاکتور تعیین کننده قیمت الکتروپمپ های شناور چاه عمیق است. به عبارتی هر چقدر چاه شما عمیق تر باشد، الکتروموتور شناور قوی تری نیاز دارید و هزینه پرداختی شما بالاتر خواهد رفت. اما شرکت های بسیاری پمپ های شناور را تولید یا به کشور وارد می کنند. با نگاهی به لیست قیمت ها متوجه اختلاف قیمت زیاد بین محصولات خواهیم شد. چگونه از میان این پمپ ها یک پمپ مناسب با هزینه معقول انتخاب کنیم؟

اجازه دهید مواردی را که تاکنون در مورد الکتروپمپ های شناور چاه عمیق مطرح شد را جمع بندی کنیم. این پمپ ها در عمق های خاصی نسبت به سطح قرار می گیرند، نصب آنها نیاز به متخصصین و ادوات خاص نیاز دارد و قطعا هزینه بر خواهد بود، با توجه به این که ارزان ترین و بی کیفیت ترین مدل پمپ های شناور چاه های عمیق و نیمه عمیق نیز از قیمت قابل توجهی برخوردارند، توصیه ما استفاده از محصولات با کیفیت است که شما بعد از مدت کوتاهی با یک الکتروپمپ شناور سوخته مواجه نشوید و نیاز به تعویض و نصب مجدد آن که بازهم هزینه بر است نداشته باشید.

از طرف دیگر هزینه یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب شما خواهد بود. در بازار موجود بسیاری از برندهای خارجی خوب و با کیفیت موجود است (البته منظور پمپ های اصل این شرکت ها می باشد نه پمپ چینی با مشابه برند این پمپ ها) اما متاسفانه به علت مشکلات ارزی قیمت آن ها بسیار بالا و غیر منطقی به نظر می رسد و شما می توانید با هزینه بسیار کمتر از تولیدات داخلی کشور که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، استفاده کنید. در زمینه تولیدات پمپ های شناور، شرکت های تولید کننده داخلی اکثرا تحت لیسانس کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا فعالیت کرده و چون این محصولات در کشور تولید میشود، هزینه ساخت آنها بسیار پایین تر از واردات آن است. برندهای ایرانی چون پمپیران قطعا می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سوالات متداول در مورد پمپ شناور چاه عمیق

  1. پمپ های شناور درون چاهی چه فرقی با سایر پمپ های شناور دارند؟ پمپ های شناور ویژه چاه های عمیق و نیمه عمیق به علت طراحی کپسولی شکل خود می توانند به راحتی درون چاه ها با کمترین دهانه وارد شده و مورد استفاده قرار گیرند.
  2. پمپ شناور درون چاهی استیل بهتر است یا چدن؟ بسته به کاربری، در موارد گوناگون می توان از هر دو دسته پمپ استفاده کرد، هر چند میزان استفاده از پمپ های شناور چدنی بیشتر از نوع استیل آن است.
  3. آیا پمپیران پمپ های درون چاهی نیز تولید می کند؟ بله کارخانه پمپیران انواع پمپ های شناور را برای کاربری های مختلف تولید می کند، جهت اطلاعات بیشتر می توانید کاتالوگ های این شرکت را بررسی فرمایید.
  4. میزان شن موجود در آب آیا در انتخاب پمپ شناور پمپیران اهمیت دارد؟ بله این میزان نباید از 25 گرم در متر مکعب بیشتر باشد در غیر این صورت باید آلیاژ های پمپ شناور شما تغییر کند.
  5. حداقل میزانی که پمپ شناور باید زیر آب باشد چه قدر است؟ این میزان وابسته به متغیر های بسیاری زیادی و توسط متخصصین باید محاسبه گردد ولی باید توجه داشته باشید تحت هیچ عنوانی نباید از نیم متر کمتر باشد.
  6.  چه مواردی را برای خرید پمپ شناور باید بدانیم؟ برای انتخاب صحیح پمپ شناور خود حداقل باید میزان دبی، ارتفاع ، جنس لوله مورد استفاده، قطر لوله و غیره را بدانیم
  7. برای یک چاه 120 متری چه سایز پمپ شناور چاه عمیق نیاز است؟ در صورتی که عمق چاه بین 25 تا 34 متر باشد، می بایست از جت پمپ چاه عمیق استفاده کد و در صورتی که عمق چاه بین 34 تا 120 متر قرار گیرد، بهترین گزینه انتخاب یک پمپ شناور چهار اینچ می باشد. البته لازم به ذکر است که می توان از این پمپ شناور برای پمپاژ سیال در چاه های با عمق کمتر و حتی آب سطحی نیز استفاده کرد.

9 دیدگاه برای “پمپ شناور چاه عمیق

  1. فیروزکمالی صدر گفت:

    سلام برا اب های شور از چه جنسی استفاده بشه و برای عمق ۱۰۰متر از چه شناوری

    1. سلام جناب آقای فیروز کمالی صدر عزیز، شما می توانید برای پاسخ به پرسش خود با مشاورین گستره آبی تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما شما را راهنمایی خواهند کرد و در صورت تمایل نکاتی که می تواند به کارکرد بهتر پمپ شما کمک کند را در اختیارتان قرار می دهند. برای تماس با مشاورین ما اطلاعات تماس در زیر آمده است.
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  2. یحیی حبیب زاده گفت:

    سلام من ساکن استنانبول هستم مشتری برای پمپهای شناور شما دارم چگونه می توانم از طریق ایمیل و یا واتس آپ با شما تماس داشته باشم تلفنهای من که واتس آپ دارند عبارتند از 00905364539441 و 00989121300471 لطفا جواب بدهید

    1. سلام جناب آقای حبیب زاده عزیز، امکان ارسال برای مشتریان خارج از کشور هم اکنون مقدور نیست، با این حال در صورت تمایل می توانید با شماره های مندرج در وبسایت گستره آبی تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  3. وحید گفت:

    سلام چاه ما عمیق هستش۱۷۵متر عمقش هست ولی پمپ ما تا صدمتری ما شناور کردیم اب کمی دارد ایا تا کف چاه شناور کنیم اب بیشتری دارد تاثیر دارد یا نه

  4. وحید گفت:

    سلام چاه ما عمیق هستش۱۷۵متر عمقش هست ولی پمپ ما تا صدمتری ما شناور کردیم اب کمی دارد ایا تا کف چاه شناور کنیم اب بیشتری دارد تاثیر دارد یا نه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام وحید جان، برای پاسخ به سوال شما نیاز به اطلاعات بیشتری داریم، لطفا با شماره های زیر جهت مشاوره و پاسخ پرسش خود تماس حاصل فرمایید. با تشکر از همراهی شما
      :جهت دریافت اطلاعات تماس کلیک فرمایید
      اطلاعات تماس

  5. بهزاد گفت:

    سلام روزتان بخیرمن شناورمدادی۳فاز۲اینچ دارم که امروزموقع روشن کردن شیرفلکه خروجی بسته بوده ومن بعد۱۰دقیقه متوجه شدم دیدم خاموش شده والان بافازمترتست میکنم۲فازش کارمیکنه ودیگری نه،پمپ شناور۲ماه قبل خریدم،حالا به نظرشماپمپ سوخته یانه؟درضمن تابلوبرق مجهزوکامل باخازن داره.ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام، بهزاد عزیز روز بخیر، این مشکل ممکن است از موارد مختلفی ناشی شود. در اینجا چند نکته و راهنمایی برای حل مشکل شما ذکر شده است:
      بررسی اتصالات الکتریکی: بررسی کنید که تمام اتصالات الکتریکی، از جمله سیم‌ها و کانکتورها، به درستی انجام شده باشد. اتصالات ناقص می‌توانند باعث مشکل در جریان برق شوند.
      بررسی فیوزها: در تابلو برق، فیوزها را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که همه فیوزها سالم هستند و در صورت نیاز، فیوز مربوط به فازی که کار نمی‌کند را تعویض کنید.
      بررسی وضعیت پمپ: اگر پمپ بدون بار کار می‌کند (یعنی بدون آب درون چاه) ولی با بار کار نمی‌کند (هنگامی که آب درون چاه است)، ممکن است مشکل از قسمت هیدرولیک (مربوط به آب) باشد. احتمالاً شیرفلکه یا خطوط آب بررسی شود.
      بررسی تابلو برق: تابلو برق را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که همه کنترل‌ها، رله‌ها، و اجزای الکتریکی دیگر به درستی کار می‌کنند.
      تست با یک تکنسین: در صورتی که با انجام مراحل بالا مشکل حل نشود، توصیه می‌شود با یک تکنسین متخصص در زمینه پمپاژ تماس بگیرید تا با استفاده از تجهیزات اختصاصی و تخصصی، علت مشکل را تشخیص دهد.

      به عنوان یک اقدام ایمنی، هنگام انجام هر گونه کار برقی، اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات قطع و ایمن شده باشند و اگر نیاز به کمک تکنسین دارید، بهتر است از خدمات یک تخصصی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *