پمپ آب

پمپ شناور کوزه ای

پمپ شناور کوزه ای

یکی از پر کاربردترین پمپ های مورد استفاده در بخش های مختلف زندگی امروزه ما پمپ های کوزه ای هستند. این پمپ ها نام خود را وام دار پروانه ویژه خود یعنی پروانه جریان مختلط (mixed flow) هستند. پمپ شناور کوزه ای از یک پمپ شناور که مجهز به پروانه های جریان مختلط بوده و با یک الکتروموتور شناور کوپله شده تشکیل می شود، اما تفاوت آن با سایر انواع پمپ شناور در نوع پروانه های آن می باشد. پروانه یک قطعه گردان در درون یک مجرا یا لوله است که کابرد آن بالا بردن فشار در سیال است. پروانه ها در انواع ماشینهای توربینی از جمله پمپ های گریز از مرکز که در اینجا مد نظر ماست کاربرد دارد. هر پروانه از تیغه یا ون تشکیل می شود که می تواند جهت و انحراف سیال به هنگام ورود به پمپ و خروج از آن را نسبت به شفت مشخص نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در واقع این منحرف سازی در تبدیل انرژی مکانیکی به قدرت خروجی پمپ موثر است. با توجه به الگوی جریان سیال در یک پمپ مولتی استیج و نحوه قرار گرفتن پروانه ها روی شفت پمپ، طراحی پروانه ها متفاوت است و انواع آن شامل پروانه شعاعی، پروانه جریان محوری، پروانه جریان مختلط و نهایتا پروانه محیطی می شود. در پمپ شناور کوزه ای از نوع پروانه جریان مختلط که ترکیبی از پروانه شعاعی و جریان محور است استفاده می گردد. پروانه ای که سرعت خروجی سیال از آن، هم دارای مولفه های شعاعی و هم مولفه محوری باشند را پروانه جریان مختلط می گویند. سیال در امتداد محور وارد پروانه شده و به صورت ترکیبی از حرکت محوری و شعاعی از پروانه خارج می گردد. بنابراین، قسمتی از انرژی توسط عمل گریز از مرکز و قسمت دیگر توسط جا به جا کردن به سیال منتقل می شود. این پروانه ها را می توان اصلاح شده پروانه های شعاعی برای انتقال حجم بیشتری از سیال دانست و عموما برای دبی های زیاد و ارتفاع های متوسط به کار می روند. همانطور که پیش تر گفته شد استفاده از پمپ شناور کوزه ای در شبکه آب آشامیدنی، لوله کشی جهت کنترل سیلابها، شبکه آبیاری و زهکشی ضرورت دارد. به اختصار در این مقاله به شرح آن می پردازیم.

عملکرد پمپ شناور کوزه ای

در پمپ های شناور کوزه ای، که معمولا از نوع مولتی استیج می باشند، پروانه و پره های هدایت جریان، منجر به جابجایی سیال در هر دو جهت، به عبارتی محوری و شعاعی، می شود. در واقع در این فرآیند سیال از ورودی پمپ به صورت موازی با شفت وارد پروانه شده و به طور زاویه دار از آن خارج می گردد و اگر پمپ شناور از نوع مولتی استیج باشد، این اتفاق به تعداد استیج ها تکرار شده و نهایتا با دبی و فشار زیاد از لوله خروجی به بیرون تراوش می کند.این جابجایی ناشی از تغییر اندازه حرکت سیال توسط پروانه و بیرون راندن همزمان سیال از محفظه ی ناقوسی شکل پمپ می باشد. در واقع با ترکیب حرکتهای سیال به صورت محوری و شعاعی با یکدیگر، پمپ جریان مختلط یا کوزه ای نسبت به پمپ جریان محوری هد بیشتری به سیال خروجی می دهد.

ویژگی های پمپ شناور کوزه ای

یک پمپ شناور کوزه ای منحنی تغییرات هد متفاوتی نسبت به دبی در مقایسه با پمپ شناور جریان محور یا ملخی دارد. در یک پمپ کوزه ای منحنی همپوشانی دارای شیب نسبتا زیادی بوده و نقطه حداکثر راندمان به طرف نقطه ماکزیمم دبی جا به جا شده است. از طرفی سرعت مخصوص پروانه های جریان مختلط بیشتر از 4200 دور بر دقیقه است که البته برخی از آنها نیز سرعت کمتری دارند که پروانه های آن از جنس فرانسیس (Francis) است. بسته به ساختمان پمپ جریان مختلط می توان آنها را به دو دسته پمپ های جریان محیطی و پمپ های کانالی تقسیم بندی کرد که اختلاف عمده آنها در شکل و عملکرد کانالهایشان است. در واقع در پمپ های جریان محیطی دارای یک کانال دو طرفه هستند که سیال در آن به چرخش در می آید این در حالی است که پمپ های کانالی دارای دو کانال کنار هم هستند که روی درپوشهای جانبی پمپ و نزدیک به پروانه ها قرار گرفته و به طور اتوماتیک هواگیری می شوند، این پمپ ها هد بیشتری نیز تولید می نمایند اما نکته منفی این نوع از پمپ ها در راندمان نسبتا پایین آنها نهفته است. علاوه بر این پمپ کوزه ای همانند پمپ های گریز از مرکز دارای یک محفظه ی حلزونی شکل بوده که سطح مقطع آن به صورت تدریجی افزایش می یابد چرا که نقش جمع کننده دبی را داشته و می تواند دبی های مختلف را در چرخشهای پروانه با هم جمع کند و با هد بیشتری از پمپ خارج نماید، و این محفظه ی حلزونی به این پمپ امکان نصب عمودی و افقی را می دهد ولی در انواع مولتی استیج نصب این پمپ ها به صورت عمودی می باشد و امکان نصب افقی در طبقات بیش از حد مجاز در دفترچه راهنما وجود ندارد.

پمپ شناور کوزه ای

پمپ شناور کوزه ای

پمپ شناور کوزه ای پمپیران

پمپیران به عنوان بزرگترین تولید کننده پمپ در کشور، پمپ شناور چاه عمیق را در مدل های مختلف با توجه به نیاز مصرف کنندگان تولید و عرضه می کند. پمپ های شناور BPD 271،BPH 273، BPH 275، BPH 277، BPH 335، BPH 384، BPN 374، BPN 425، BRTS 435، BQTS 466 و BRVS 486 گروه های تولیدی پمپ شناور کوزه ای پمپیران هستند که طیف وسیعی از هد و دبی را تامین می کنند. شما می توانید برای بررسی دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هر کدام از این دسته ها را در پمپ شناور پمپیران مطالعه نموده یا با مشاورین گستره آبی نمایندگی پمپیران تماس حاصل فرمایید. شما همچنین می توانید راهنمای انتخاب پمپ شناور پمپیران و نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق را جهت انتخاب صحیح پمپ خود مطالعه نمایید.

سوالات متداول پیرامون پمپ شناور کوزه ای

  1. پمپ شناور کوزه ای چیست؟ پمپ شناور کوزه ای از یک پمپ شناور مجهز به پروانه های جریان مختلط که با یک الکتروپمپ شناور کوپله شده است تشکیل می شود، تفاوت این محصول با سایر انواع پمپ شناور در نوع پروانه های آن می باشد.
  2. در پمپ شناور کوزه ای چه نوع پروانه ای استفاده می شود؟ در پمپ شناور کوزه ای از نوع پروانه جریان مختلط که ترکیبی از پروانه شعاعی و جریان محور است استفاده می گردد. این پروانه ها در جاهایی استفاده می شود که دبی زیاد و فشار یا هد کم باشد.
  3. پمپ شناور کوزه ای به چند دسته تقسیم می شود؟ بسته به ساختمان پمپ جریان مختلط می توان آنها را به دو دسته پمپ های جریان محیطی و پمپ های کانالی تقسیم بندی کرد که اختلاف عمده آنها در شکل و عملکرد کانالهایشان است.
  4. آیا پمپیران پمپ شناور کوزه ای تولید می کند؟ بله، پمپ های شناور BPD 271،BPH 273، BPH 275، BPH 277، BPH 335، BPH 384، BPN 374، BPN 425، BRTS 435، BQTS 466 و BRVS 486 از تولیدات کوزه ای این کارخانه هستند.
  5. پمپ شناور کوزه ای چه کابردی دارد؟ پمپ شناور کوزه ای یا شناور جریان مختلط کاربرد بسیاری در شبکه آب آشامیدنی، لوله کشی جهت کنترل سیلابها، شبکه آبیاری، زهکشی و آتشنشانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *