پمپ آب

پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

پمپ های گریز از مرکز طور کلی از نوع پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی هستند، مگر آنکه برای شرایط خاص نیاز به استفاده از پروانه های متفاوت از نوع محوری یا جریان مختلط وجود داشته باشد، از این رو به این نوع از پمپ ها پمپ گریز از مرکز نیز گفته می شود. دلیل این نام گذاری این است که مایع و یا سیال موازی محور وارد پمپ شده و به صورت شعاعی نسبت به محیط جریان می یابد. در پمپ گریز از مرکز شعاعی برای پمپاژ سیال تنها نیروی فشار موثر است و در واقع از این فشار استاتیکی استفاده می شود و سیال به سمت لوله رانش منتقل می گردد. زمانی که مایع از قسمت مکش انتهایی وارد پمپ می شود، با چرخش پروانه ها سرعت آن افزایش یافته و سپس با زاویه مناسبی از محور به صورت شعاعی خارج می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

این پمپ ها قابلیت تولید فشار یا هد بیشتر را با جریان کم دارند و نسبت به پمپ گریز از مرکز جریان محوری و یا پمپ گریز از مرکز جریان مختلط از هد بیشتری برخودارند. در این مدل از پمپ ها نوع پروانه و پره های آن می تواند روی سطع ارتفاعی و سرعتی که آبدهی انجام می شود تاثیر بگذارد. در واقع قطر پروانه ها می توانند ارتفاع و دبی های متفاوتی را برای پمپ گریز از مرکز فرآهم کنند که البته پیشنهاد ما به شما انتخاب پمپ مد نظر خود در نقاطی است که ماکزیمم راندمان را برای شما به ارمغان آورد. در صورتی که نیاز باشد ارتفاع بیشتری برای پمپ گریز از مرکز فرآهم شود به جای استفاده از پمپ های گریز از مرکز یک طبقه از پمپ گریز از مرکز چند طبقه یا چند مرحله ای استفاده می شود که در این حالت اول آب از طریق مکش انتهایی پمپ وارد پمپ شده و بعد از اینکه فشار آب خروجی از پروانه اول افزایش پیدا کرد، وارد طبقه بعدی شده و به همین صورت فشار در هر طبقه بیشتر و بیشتر خواهد شد و در نهایت با یک دیفیوز یا محفظه حلزونی این فشار متمرکز می شود و به سمت لوله رانشی با دبی مشخصی حرکت کرده و از لوله خارج می گردد. در این مقاله تصمیم داریم بیشتر درباره این پمپ گریز از مرکز صحبت کرده و موارد کاربرد آن و همچنین نحوه عملکرد آن را برایتان بازگو نماییم؛

عملکرد پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

پروانه ها انواع مختلفی دارند که شامل پروانه های جریان شعاعی، پروانه های جریان محوری و پروانه های جریان مختلط هستند که در نوع شعاعی، سیال به صورت موازی با محور وارد پمپ گریز از مرکز حلزونی شده و سپس با زاویه 90 درجه از آن خارج می گردد. مکانیزم این جریان در پمپ گریز از مرکز به طور کلی شامل، مکش سیال از قسمت انتهایی پمپ از بوده و پس از این مرحله سیال وارد محفظه مکش می شود. سیال مورد نظر ما از آنجایی که با فشار کم وارد پمپ می شود پس از چرخش در راستای چرخش پروانه و خروج از آن سرعت آن زیاد می گردد و با یک دیفیوز یا همان محفظه حلزونی این سرعت ها با هم جمع شده و در نتیجه فشار سیال را زیاد می کند. در واقع اینجاست که وجود دیفیوزر و محفظه حلزونی شکل در پمپ گریز از مرکز حلزونی به کمک این فرآیند می آید و با جمع کردن دبی ناشی از خروج سیال از پروانه، فشار آن را افزایش می دهند. طراحی این محفظه حلزونی شکل به این صورت است که سطح مقطع به صورت تدریجی افزایش می یابد و در نتیجه با متمرکز کردن دبی خروجی از پروانه فشار هد را زیاد می کند. از آنجایی که پمپ در هر صورت ممکن است با مشکل نشت سیال مواجه شود و از طرفی به دلیل چرخش پروانه دارای استهلاک نیز هست، تلفاتی نیز در این پمپ رخ می دهد که منجر به مصرف برق بیشتر می شود.

مشخصات فنی پمپ گریز از مرکز شعاعی

پمپ گریز از مرکز شعاعی به دلیل نوعی طراحی که دارند پر کاربردند، در واقع این محصولات به صورت فشرده طراحی شده و از پروانه های مختلفی در طراحی آن ها استفاده می شود از جمله پروانه های باز، نیمه باز و یا بسته که البته بستگی به شرایط سیال و امکان نصب پروانه در شرایط فیزیکی خاص دارد. دارای جریان گشتاور، مجرای آب و پروانه هایی با تعداد زیاد پره و یا تیغه هستند. از طرفی این پمپ ها در مقایسه با انواع پمپ های جابه جایی مثبت بدون نیاز به گیربکس و به طور مستقیم عمل می کنند و به همراه آن نیاز به تعمیر و نگهداری نیز کمتر می شود.

کاربرد پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

پمپ های گریز از مرکز کاربرد های فرآوانی در صنایع، معادن و آبیاری در کشاورزی دارند و همچنین پایه ای برای پمپ های فشار قوی و پمپ شناور به حساب می آیند و همین مساله کاربری آن را افزایش داده است. از طرفی می توان این پمپ ها را به صورت پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای یا یک طبقه تهیه کرد. پروانه ها و دیفیوزر قابلیت انطباق با قطر پروانه مخصوص را دارد که منجر به راندمان و کارایی بیشتر پمپ می گردد و از طرفی در مقایسه با انواع پمپ جابه جایی مثبت نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته و از طرفی استفاده از پروانه های باز می تواند بار روی محور را کم کرده و منجر به طول عمر بیشتر در یاتاقان ها و طول عمر بیشتر پمپ می گردد.

پرسشهای رایج پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی

  1. پمپ گریز از مرکز چیست؟ پمپ گریز از مرکز به طور کلی از نوع پمپ گریز از مرکز شعاعی است و در صورت لزوم زمانی که نیاز به دبی بیشتری باشد از پروانه های جریان محوری و یا دبی و هد بیشتر از پروانه های جریان مختلط استفاده می شود.
  2. روند جا به جایی سیال در یک پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی به چه صورت می باشد؟ در پمپ گریز از مرکز شعاعی برای پمپاژ سیال آنچه مهم است فشار می باشد و در واقع این فشار استاتیکی است که سیال را به سمت بیرون می راند.
  3. نوع پروانه و پره های آن چه تاثیری بر روی پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی دارد؟ سطح ارتفاع و سرعت در این مدل از پمپ ها تاثیر پذیرفته از نوع پروانه و پره های آن می باشد. در واقع قطر پروانه هاست که قادر است ارتفاع و دبی های متفاوتی را برای پمپ گریز از مرکز فرآهم کند
  4. عملکرد پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی چه فرآیندی را در بر می گیرد؟ در حالتی که از پروانه جریان شعاعی در ساخت پمپ گریز از مرکز استفاده می شود، سیال به صورت موازی با محور وارد پمپ شده و سپس با زاویه 90 درجه از آن خارج می گردد. همین روند قابلیت رانش با هد زیاد را برای پمپ فرآهم می نماید.
  5. کاربرد پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی چیست؟ پمپ گریز از مرکز جریان شعاعی قابلیت های زیادی در صنایع، معادن و آبیاری در کشاورزی دارند و همچنین پایه ای برای پمپ های فشار قوی و پمپ شناور به حساب می آیند و همین مساله کاربری آن را دو چندان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *