ترانسفورماتور

توضیحات فنی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

توضیحات فنی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

زمانی که به کاتالوگ ترانسفورماتور ایران ترانسفو مراجعه می نمایید می بایست با توضیحات فنی مربوط به دستگاه مورد نظر خود آشنا باشید تا بتوانید انتخاب بهینه و درستی داشته باشید. یک ترانسفورماتور خشک بر اساس مشخصات فنی بررسی و تحلیل می گردد و در زمان انتخاب به عنوان معیار از آنها استفاده می گردد، از طرفی ترانسفورماتور تهیه شده در شرکت ایران ترانسفو نه تنها داری کیفیت و عملکرد مثال زدنی است بلکه دارای ویژگی هایی می باشد که در اینجا در توضیحات فنی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو برای شما آورده شده است.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

ولتاژها در ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

اصطلاحاتی که در رابطه با ولتاژها وجود دارد هر یک تعریف مشخصی دارند و می توان با مطالعه آنها درک بهتری از نحوه خواندن جداول مربوط به مشخصات فنی مدلهای مختلف ترانسفورماتور خشک به دست آورد. در ادامه به ترتیب این اصطلاحات برای شما آورده شده اند،

  • ماکزیمم ولتاژ: اگر بخواهیم حداکثر ولتاژ را برای تجهیزات تعریف نماییم می بایست به این اشاره کنیم که بیانگر حداکثر ولتاژ موثر فاز به فازی است که در طراحی عایق بندی ترانسفورماتور در نظر گرفته شده است. مقادیر حداکثر ولتاژ از لحاظ استاندارد بر حسب کیلو ولت بوده و استاندارد مربوطه IEC60076 می باشد. لازم به ذکر است که حداکثر ولتاژ به صورت Um نشان داده می شود و با استفاده از آن تحمل عایقی کوتاه مدت با فرکانس صنعتی (rms, AC) و ولتاژ ضربه ناشی از صاعقه تعیین می گردد. همچنین ولتاژ صاعقه در Um>1.1KV اتفاق می افتد. البته خاطر نشان می شویم که سطح عایق بندی سیم پیچ ها بر اساس حداکثر ولتاژ مشخص می گردد.
  • ولتاژ نامی: بین دو فاز سیم پیچ یک ولتاژ کار دائم اعمال می شود که این ولتاژ می تواند در شبکه توزیع معادل 11، 20 و یا 33 کیلو ولت باشد.
  • ولتاژ بی باری: ولتاژی است که در بین فازهای خروجی وجود دارد و زمانی اتفاق می افتد که سیم پیچ اولیه دارای ولتاژ نامی بوده در حالی که سیم پیچ ثانویه هیچ باری ندارد.
  • ولتاژ تحت بار: زمانی که ترانسفورماتور در حالت بارگیری قرار می گیرد، ولتاژ بین فازهای خروجی بیانگر ولتاژ تحت بار است. در واقع کاملا واضح است که مقدار ولتاژ زمانی که دستگاه تحت بار مشخصی قرار گرفته است مقدار معینی است و دارای جریان و ضریب قدرت معلوم است.

جریان های الکتریکی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

اولین جریانی که در اینجا تعریف می شود جریان نامی است که در زمان بارگیری کامل ترانسفورماتور از ترمینالهای خط عبور می کند و البته در حالت سه فاز این جریان نامی از تقسیم قدرت نامی به رادیکال 3 به دست می آید و البته توجه داشته باشید که این جریان بر اساس آمپر اندازه گرفته می شود. ای در حالی است که جریان بی باری شامل جریانی است که ترانسفورماتور در حالت بی باری در حالت ولتاژ نامی از شبکه مصرف می نماید. توجه داشته باشید که این جریان بر حسب درصدی از جریان نامی می باشد. توان نامی، توانی است که سیم پیچ ها با ولتاژ نامی و جریان نامی تحمل کند. به عبارت دقیق تر این توان نامی بر حسب کیلو ولت آمپر اندازه گرفته می شود. با توجه به استانداردهای توزیع برق کشور توانهای نامی معین و مشخص می باشد که برابر با 160، 200، 250، 315، 400، 500، 630، 800، 1000، 1250، 1600 و 2000 کیلو ولت آمپر است.
فرکانس نامی، فرکانسی است که بر اساس آن ترانسفورماتور ایران ترانسفو طراحی شده است که در شبکه برق ایران این مقدار 50 هرتز می باشد. نسبت تبدیل نامی نیز نسبت بین ولتاژ نامی سیم پیچ اولیه یا فشار قوی و سیم پیچ فشار ضعیف یا ثانویه است البته زمانی که ترانسفورماتور کاهنده باشد، در هر فاز است.

تلفات ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

تلفات بی باری و بار را می توان در ترانسفورماتورها بررسی کرد و اندازه گرفت، تلفات بی باری در این دستگاه عبارت است از قدرت فعال مصرف شده زمانی که ولتاژ نامی با فرکانس نامی به ترمینالهای بوبین سیم پیچ اولیه در حالت بدون بار اعماش شود که معمولا شامل تلفات هسته می باشد و بقیه تلفات ناچیز خواهد بود. به عبارت دقیق تر تلفات هسته از مجموع تلفات هیسترزیس و تلفات ناشی از جریان های گردابی به وجود می آید و توجه داشته باشید که اندازه گیری این تلفات بر اساس وات صورت گرفته و استاندارد این تلفات باید طبق استاندارد DIN باشد و سپس گارانتی می گردد. البته لازم به ذکر است که این مقادیر برای همه انواع ترانسفورماتورها به صورت جداگانه اندازه گیری می شود.
توانی که در فرکانس و جریان نامی در بوبینهای این دستگاه تلف می گردد تلفات بار به حساب می آید. به عبارت بهتر این تلفات بار در اثر تلفات حرارتی عبور جریان در مقاومت بوبین ها و تلفات اضافی ناشی از قطعات آهنی ایجاد می شوند و مقادیر استاندارد این تلفات در دمای 120 درجه سانتی گراد بر اساس مدارک فنی و گواهی آزمایش برای مصرف کنندگان ارائه می شود.

امپدانس ولتاژ ترانسفورماتور خشک

نرخ امپدانس می تواند به صورت امپدانس ولتاژ نامی و امپدانس ولتاژ مورد بررسی قرار گیرد که در توضیحات فنی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو درباره آن آمده است و ما در اینجا به هر دو اشاره خواهیم کرد؛

  • امپدانس ولتاژ نامی: اگر اتصال کوتاه سه فاز در شبکه زمانی که شرایط بار نامی و ولتاژ نامی برقرار است بروز نماید، امپدانس در این شبکه برای ترانسفورماتور برابر با درصدری از امپدانس ولتاژ نامی است.
  • امپدانس ولتاژ: از نظر تعریف امپدانس ولتاژ همانند امپدانس ولتاژ نامی است ولی آنچه این تعریف را مجزا می کند این است که می توان آن را با مقادیر دیگر جریان و یا پله های دیگر ولتاژ بیان کرد.

پرسشهای متداول پیرامون توضیحات فنی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

  1. چرا نیاز است درباره مشخصات ترانسفورماتور خشک بدانید؟ در صورتی که مصرف کننده این محصول باشید، نیاز است که عملکرد آن را بشناسید و برای اینکه ترانسفورماتور عملکرد درستی داشته باشد می بایست بر اساس مشخصه های استانداردی انتخاب کنیم که در توضیحات فنی عنوان می شوند.
  2. حداکثر ولتاژ و صاعقه چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ توجه داشته باشید ضربه ولتاژ ناشی از صاقی حداکثر ولتاژی است که یک ترانسفورماتور می تواند تحمل کند. این مقدار بزرگتر از 1.1 کیلو ولت است.
  3. کلاس ولتاژی مد نظر برای ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو در چه محدوده ای قرار می گیرد؟ در واقع کلاس ولتاژ از روی ولتاژ نامی که ناشی از اعمال ولتاژ کار دائم بین دو فاز سیم پیچ تخمین زده می شود که بین 11، 20 و 33 کیلو ولت متغیر است.
  4. طبق استاندارد برق ایران ترانسفورماتور خشک را می توان در چه توانهایی ساخت؟ ایران ترانسفو با توجه به مدارک فنی و استانداردهایی که از طرف اداره برق برای وی مشخص شده است بین 160 تا 2000 کیلو ولت آمپر توان نامی را برای دستگاه مد نظر قرار می دهد.
  5. تلفات بی بار و بارداری در ترانسفورماتور خشک چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در حالت بی باری تلفات شامل تلفات هسته می شود و سایر تلفات ناچیز هستند، تلفات هسته شامل تلفات هیسترزیس و تلفات ناشی از جریانهای گردابی می باشد و در حالت دارای بار تلفات حرارتی و تلفات قطعات آهنی نیز وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *