ترانسفورماتور

اجزای ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

اجزای ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

هر ترانسفورماتوری داری یک سری اجزای اصلی می باشد که امکان عملکرد ترانسفورماتور را فرآهم می نمایند. در واقع با کمک این اجزاست که ترانسفورماتور می تواند ترانسفورماتور شود. ایران ترانسفو با سالها تجربه و با به کارگیری مدارک فنی که در دست دارد و البته توجه به استانداردهای بین المللی برای طراحی و تهیه ترانس ها در انواع مختلف به جزئی ترین بخشهای این دستگاه توجه می کند و بخش اصلی که وظیفه عملکرد درست دستگاه را به عهده دارند شامل هسته، بوبین ها و تنظیم ولتاژها و محدوده آنها می شود. ترانسفورماتور خشک با استفاده از مهندسین خبره و نیروی کار ماهر بر اساس استانداردهای بین المللی IEC60076-11 محاسبه، طراحی، تولید و آزمایش می گردد و در اینجا قصد ما ارائه توضیحات بیشتری درباره اجزای ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو می باشد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

هسته ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

با استفاده از ورق هایی که از جنس فولاد آلیاژی سیلسیم دار می باشد و دو طرف آن با عایقی به صخامت 0.3 میلی متر پوشانده می شود می توان هسته ترانسفورماتور خشک را تولید کرد که البته برای ایجاد مدار مغناطیسی مورد نیاز در توزیع انرژی و برق، دستگاه نیاز به این هسته دارد. لازم به ذکر است که برش ورق مربوط به هسته می بایست با زاویه 45 درجه انجام گیرد و چینش هسته باید به روش step lap باشد. یکی از مزیتهای عمده استفاده از این روش هسته چینی، کاهشی است که در تلفات بی باری، سطح صدا و البته جریان بی باری اتفاق می افتد.

بوبین های ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

بوبین های ترانس خشک یک محفظه استوانه ای شکل هستند و در حالت کلی به دو دسته بوبین فشار ضعیف و بوبین فشار قوی تقسیم بندی می شوند. در ابتدا می بایست به بوبین های فشار قوی اشاره نماییم که از فویلهای آلومینیومی ساخته می شوند و برای اینکه استحکام لازم و بالایی داشته باشند و برای جلوگیری از جذب رطوبت طی فرآیند خاصی اندوده می شوند به عبارت دقیق تر آغشته به موادی می شوند که به صورت عایق عمل می کند. توجه داشته باشید که مواد استفاده شده در این بوبین ها روغن نیست به همین خاطر خطری از لحاظ اشتعال برای دستگاه نخواهد داشت. به عمل اندود کردن Impregnation گفته می شود و لازم به ذکر است که استفاده از بوبینهای فویلی می تواند باعث افزایش استحکام آن در مقابل هرگونه نیروهای شعاعی و محوری ناشی از اتصال کوتاه گردد. از طرفی چگالی جریان کمتری به دلیل استفاده از فویل آلومینیومی بروز می نماید. بوبینهای فشار ضعیف در ترانسفورماتور ایران ترانسفو از نوع رزین اندود می باشند و از این رو به ترانسفورماتور خشک، ترانسفورماتور خشک رزینی نیز گفته می شود.
اما بوبین فشار قوی طراحی منحصر به فردی داشته و در واقع از دیسکهایی از جنس فویل آلومینیوم تشکیل می شود. از آنجایی که سطح مقطع بوبین فشار قوی کم است و تعداد دور سیم ها زیاد، با کمک از این دیسک ها بوبین پیچی صورت می گیرد. سپس بوبین فشار قوی به مرحله رزین اندود شدن فرستاده شده و تحت خلاء رزین ریزی می شود و پس از پخت، محبوس در رزین قرار می گیرد.

تنظیم ولتاز و محدوده آن در ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

پله های ولتاژی برای کنترل بهتر ولتاژ و البته ثابت نگه داشتن ولتاژ قسمت فشار ضعیف، در بوبین های فشار قوی در نظر گرفته می شوند که به صورت انشعباتی تشکیل می شوند. محدوده تغییرات مربوط به ولتاژ نامی در بوبین فشار ضعیف برابر با مثبت و منفی 2 در 2.5 درصد است و این تغییرات توسط یک قطعه برنجی و یا مسی انجام می پذیرد. از طرفی توجه داشته باشید برای اینکه پله های ولتاژی در ترانسفورماتور خشک رزینی از روش off circuit می باشد و به هنگام تغییر پله ولتاژی می بایست ترانسفورماتور بدون برق باشد. قطعه اتصال تنظیم پله های ولتاژی می بایست در هر سه فاز در یک وضعیف قرار گیرند. برای مثال ترانسفورماتوری که دارای توان نامی 500 کیلو ولت آمپر است و ردیف کلاس ولتاژ آن نیز 20 کیلو ولت برای فشار قوی و 0.4 کیلو ولت برای فشار ضعیف همانطور که گفته شد در دامنه مثبت و منفی 2 در 2.5 درصد است. در جدول زیر این مثال و نحوه تغییر پله ها آمده است.

ولتاژ فشار ضعیف (V) گروه برداری (y) ولتاژ فشار قوی (V) گروه برداری (D) پله تنظیم ولتاژ وضعیت اتصال
400/231 21000 1 6-5
400/231 20500 2 7-5
400/231 20000 3 7-4
400/231 19500 4 8-4
400/231 19000 5 8-3

سوالات پر تکرار اجزای ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

  1. استانداردی که برای تهیه ترانسفورماتور خشک استفاده می شود چیست؟ توجه داشته باشید که ایران ترانسفو برای تولید محصولات خود از مدارک فنی در دست مهندسین خبره خود و البته استانداردهایی استفاده می کند که بین المللی بوده و تحت عنوان IEC60075-11 شناخته می شوند.
  2. جنس هسته ترانسفورماتور خشک چیست؟ هسته ترانس خشک از ورق هایی از جنس فولاد آلیاژی سیلیسیم دار است که برای عایق شدن آنها از ماده عایقی به ضخامت 0.3 میلی متر در دو طرف ورق های فولاتی استفاده می شود.
  3. هسته چینی در ترانسفورماتور خشک به چه صورت است؟ این هسته چینی به روش step lap بوده و برش ورق های هسته با زاویه 45 درجه انجام می پذیرد. و مزیت استفاده از آن کاهش تلفات بی باری، صدا و جریان بی باری است.
  4. بوبین های ترانسفورماتور خشک چه انواعی دارد؟ ترانسفورماتور خشک دارای دو بوبین فشار قوی و بوبین فشار ضعیف است که قابلیت اعمال ولتاژ و تغییر ولتاژ بر اساس مدار مغناطیسی ایجاد شده در هسته را به عهده دارد.
  5. تنظیم ولتاژ در ترانس خشک در چه محدوده ای صورت می گیرد؟ با اینکه از روش off circuit برای تغییر پله ها در ترانس خشک به منظور تنظیم ولتاژ استفاده می شود این تغییرات در محدوده مثبت و منفی 2 در 2.5 درصد اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *