ترانسفورماتور

راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

پس از نصب ترانسفورماتور قدرت می بایست ابتدا انواع آزمایشات و تست های مختلفی که پیش از راه اندازی ترانسفورماتور قدرت انجام می شود را انجام داده و پس از اطمینان حاصل کردن از کارکرد درست ترانسفورماتور آن را استفاده نمایید. در کنار انواع متنوع از تستهای پیش از راه اندازی، ابزار و تجهیزاتی که در کنار ترانسفورماتور قدرت نیز استفاده می گردد نیز باید بررسی و کنترل گردد. در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

تست های رایج پیش از راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

در ابتدا می بایست به این نکته توجه کرد که باید سوپاپ مقاومت عایقی روی سیم پیچ ها بررسی گردد و به هنگام اندازه گیری و سنجش مقاومت عایقی، ترانس برق نباید به خطوط خارجی یا برق گیر و سایر تجهیزات الکتریکی وصل باشد. مقادیر به دست آمده از مقاومت عایقی می بایست با مقادیر ذکر شده در گزارش تست های سازنده تناسب داشته باشد. نمونه روغن از بالا و پایین مخزن اصلی ترانسفورماتور گرفته شود و همچنین سوئیچ انتخابی و دایورتر روی ترانسفورماتور تپ چنجر و مخزن رادیاتور ترانسفورماتور و غیره باید بررسی و چک گردد.
توصیه می شود قدرت دی الکتریک در روغن ترانسفورماتور بیشتر از 50 کیلو ولت باشد و اندازه گیری مقاومت در سیم پیچ ها نیز باید در تمامی موقعیت های قابل اجرا در تپ چنجر بررسی گردد. تست نسبیت در تعداد دور سیم پیچ های طرف فشار قوی و فشار ضعیف در تمامی این موقعیت ها بررسی شود و برای ترانسفورماتور سه سیم پیچه که نوعی از ترانسفورماتور چند سیم پیچه به حساب می آید نسبت بین تمامی سیم پیچ ها باید بررسی شود.
نکته دیگری که می بایست به آن توجه شود تست رابطه فاز است که تپ چنجر باید تحت آزمایشهایی از جمله؛ عملکرد دستی، عملکرد الکتریکی محلی، عملکرد الکتریکی از راه دور یا ریموت، عملکرد موازی می باشد و عملیات گفته شده باید از یک ترمینال و یا انتها شروع شود تا نواحی دیگر ادامه یاد و همچنین مقادیر مقاومت عایقی موتور و سیم کشی با مگر 500 ولتی بازرسی گردد.

تست رله بوخهلتس، سطح روغن و دما در ترانسفورماتور قدرت

پیش از راه اندازی باید رله بوخهلتس را چک کنید تا از عمل کردن هشدار و تریپ یا توقف کار دستگاه در هنگام بروز آسیب و یا خطر اطمینان حاصل نمایید، این کار با تزریق هوا به رله جهت تست کیسه هوایی که در رله قرار دارد انجام می شود. از طرفی هشداردهنده یا آلارم سطح روغن نیز که توسط روغن نمای مغناطیسی انجام می شود می بایست بررسی گردد. تست نشانگر نما نیز مربوط به ترمومتر روغن و سیم پیچ ترانسفورماتور می باشد که باید از لحاظ عملکرد درست سوئیچ های تریپ و آلارم به موقع در زمان رسیدن به حرارت غیر مجاز بررسی گردد و سپس در درجه حرارت مجاز و مورد نیاز تنظیم شود.

تست تجهیزات خنک کننده، کیوسک مارشال و رله حفاظتی

برای اینکه تجهیزات خنک کننده به درستی عمل کنند می بایست مقادیر مقاومت عایقی، تنظیمات پمپ روغن و موتور فن بازرسی شوند و تنظیمات مربوط به هشدار تریپ در سطح فشار، روغن و جریان آب مختلف چک شود. علاوه بر این کیوسک مارشال دارای تجهیزات و لوازمی است که دارای سیم کشی های مختلف هستند که نیاز است آن ها را نیز بررسی نمایید. اینکه ترانسفورماتور قدرت بتواند از بروز آسیب ناشی از قطع کننده های مدار جلوگیری نماید بستگی به این دارد که رله های مختلف از جمله رله های جریانی، رله های دیفرانسیل و همچنین رله ارت فالت یا خطای زمین که همگی در دسته رله های حفاظتی قرار می گیرند به درستی کار خود را انجام دهند.

آزمایش جریان مغناطیسی ترانس قدرت

برای بررسی و تست جریان مغناطیسی در ترانسفورماتور راه حل این است که طرف فشار قوی به یک منبع تغذیه 400 ولت، سه فاز با فرکانس 50 هرتز وصل شود و طرف فشار ضعیف باز گذاشته شود و در واقع از نوع مدار باز باشد و مقادیر به دست آمده در فازهای مختلف را می توان با هم مقایسه کرد.

تست های مربوط به زمان راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

در زمان راه اندازی و شروع به کار دستگاه بررسی کنید که سوپاپ روغن در جایگاه اصلی خود به صورت بسته یا باز بر حسب نیاز قرار داشته باشد، تمامی کیسه های هوا تمیزه باشد، کیسه یا محفظه قرار گرفتن سنسور در ترمومترها می بایست حاوی روغن باشد، روغن ترانسفورماتور باید در اندازه سطح درستی در بوشینگ ها، منبع انبساط ترانسفورماتور و مخزن سوئیچ دایورتر و غیره باشد. از طرفی شاخک های قوس بر روی بوشینگ ها به درستی نصب گردد و همچنین قطبیت ترانسفورماتور جریان زمانی که بوشینگ ها با ترانس جریان همراه می شوند مناسب باشد.
در صورتی که تمامی آزمایش های گفته شده با مقادیر اعلام شده در گزارش کارخانه شباهت و برابری داشته باشد، می بایست اجازه دهید ترانسفورماتور ایران ترانسفو حدود 24 ساعت پیش از شروع به کار باید ساکن بماند و پیش از راه اندازی در وقفه های شش ساعته روغن و هوا تخلیه گردد. در برخی از مواقع نیز می بایست ولتاژ را به صورت تدریجی در بین 4 تا 6 ساعت افزایش داده تا بتوان از عملکرد درست رله های حفاظتی، سوئیچ های هشدار و تریپ اطمینان حاصل کرد.

پرسشهای مربوط به راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

  1. چطور ترانسفورماتور قدرت راه اندازی می شود؟ برای راه اندازی انواع ترانسفورماتور به خصوص نوع ترانس قدرت که در اینجا مد نظر ماست نیاز به تستهای پیش از راه اندازی، حین راه اندازی و پس از راه اندازی است که شامل تست رله بوخهلتس، تست هشدار روغن در روغن نما، ترمومترهای ترانسفورماتور یا نشانگر، تست خنک کنندگی، تست رله های حفاظتی و غیره می باشد.
  2. از نظر الکتریکی راه اندازی و تست ترانسفورماتور شامل چه مواردی می شود؟ به طور کلی زمانی که راه اندازی الکتریکی به طور کل در مرحله نصب دستگاه کامل می شود می بایست از نظر نحوه نصب و همچنین الکتریکی مورد آزمون قرار بگیرد تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید.
  3. تست راه اندازی در ترانسفورماتور به چه معنی است؟ تست های راه اندازی به این معنی است که با انجام این تست ها بر اساس استاندارد جهانی می توان از این مساله اطمینان داشت که دستگاه به هنگام استفاده و عملکرد معمول خود دچار آسیب زیاد و خرابی نمی شود.
  4. چرا تست قطبیت در راه اندازی ترانسفورماتور انجام می شود؟ در صورتی که دو یا چند ترانسفورماتور به هم وصل شوند می بایست با تست قطبیت پیش از راه اندازی ترانسفورماتور از نحوه نصب به صورت موازی مطمئن شد.
  5. آیا می توان پس از انجام تستها ترانسفورماتور را روشن کرد؟ خیر، برای کامل کردن مرحله راه اندازی در ترانسفورماتور قدرت می بایست به مدت 24 ساعت پس از انجام تست ها دستگاه را به حال خود رها کنید و در وقفه های 4 یا 6 ساعته با اعمال ولتاژ بالاتر به دستگاه رله های حفاظتی و سوئیچ های هشدار را بررسی و چک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *