ترانسفورماتور

سیم های بافته شده CTC ترانسفورماتور ایران ترانسفو

سیم های بافته شده ctc

برای ساخت ترانسفورماتور قدرت در کیفیت های بالا استفاده از سیم های بافته شده بسیار ضروری است و بیش از 40 سال است که از این نوع سیم های بافته شده در ساخت ترانسفورماتورها استفاده می شود. ایران ترانسفو نیز با به کارگیری دانش و تجهیزات لازم، قادر است این سیم ها را تا 63 رشته تولید نماید. لازم به ذکر است که ابعاد هادی سیم تک رشته عموما می بایست بر اساس استاندارد DIN 46451 در نظر گرفته شود تا تولید این رشته سیم های بافته شده CTC ترانسفورماتور ایران ترانسفو به درستی و بدون مشکل انجام شود و از نظر انعطاف پذیری مطمئن باشند. پس از آنکه ابعاد مربوط به این سیم ها انتخاب شد سپس می بایست به مواردی از جمله تعداد رشته ها، گام در سیم بافته شده، شرایط مس، نسبت مناسب ضخامت یا پهنا و نوع عایقی که برای آنها استفاده می شود، توجه کرد.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

شرایط مس در هادی تک رشته

لازم به ذکر است که استاندارد مربوط به هادی مس CU 58 F 20-E، DIN 40500 می باشد و بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده در این استاندارد این محصولات ساخته می شوند. البته این شروط دارای مشخصاتی هستند که در ادامه به آن اشاره خواهند شد؛

  • استحکام کششی بسته به ضخامت هادی دارد، توجه داشته باشید اگر ضخامت هادی می بایست تا 1.5 میلی متر باشد و Rp0.2 e2130 N/mm، و هر چقدر ضخامت هادی بالاتر از 1.5 میلی متر باشد Rp0.2 e2100 N/mm خواهد بود. چنانچه مصرف کنندگان نیازمند بوبین هایی با استحکام بالاتر در ترانسفورماتور باشند، می توان از هادی با سختی بالا در کابل بهره برد. به صورت استاندارد و به طور معمول هادی تکی دارای حداقل 5 رشته و حداکثر 63 رشته بوده و ابعاد آن به صورت مینیمم 3.0*1.2 و ماکسیمم 12.0*2.5 خواهد بود.

هادی های تک رشته عایق بندی شده

در حین ساخت رشته عایق بندی شده می بایست به این نکته توجه شود که نیروهای مکانیکی و کرنش و همچنین فشار قابل توجه حاصل از بافتن متعاقبا در مرحله پرس بوبین ها در هنگام بوبین پیچی، نباید منجر به بروز هر گونه آسیب و صدمه ای به عایق هادی شود. همچنین لازم به ذکر است که در شرایط معینی اتصال کوتاه بین رشته ها منجر به کاهش کارایی می شود و در نتیجه این اتصال کوتاه بین رشته ها قابل قبول نیست. همچنین بهترین خواص مکانیکی عایق لاکی را می توان بر مبنای پلی وینیل استات برای رشته های هادی فرآهم آورد. همچنین شرکت ایران ترانسفو وظیفه خود دانسته که در کنار خواص هادی تک رشته لاک زنی شده با پلی وینیل استات یا PVA به بررسی کیفیت آن در مقابل روغن ترانسفورماتور و همچنین مقاومت هیدرولیز آن را نیز بررسی نمایند. شاخص دما برای این هادی ها 240 درجه سانتی گراد بوده و می توان بر اساس درخواست مشتریان کابلهای ترانسپوزه را با هادی تک رشته عایق بندی شده با پوشش مقاوم در برابر حرارت نیز تولید نمود. با این توجه داشته باشید که پس از لاک زنی عایق هادی از لحاظ پهنا و ضخامت افزایش ابعادی داشته و برابر با 0.020 میلی متر به علاوه 0.110 افزایش خواهند داشت.

تولید سیم های بافته شده

در حالت حاضر ایران ترانسفو قابلیت تولید رشته های فرد از 5 الی 63 رشته و رشته های زوج از 6 تا 62 رشته را دارست و با مشخص شدن تعداد رشته ها، می توان با استفاده از ابعاد هادی های تک رشته و کوچکترین قطر بوبین، گام Sr را به دست آورد. این گام از تفسیم محیط بوبین بر تعداد رشته به دست می آید.

عایق نهایی

با توجه به استقامت الکتریکی که توسط مشتری تعیین می شود، هادی های تک رشته بافته شده با یک عایق بیرونی نیز پوشانده می شوند. مشتریان می بایست تمامی پارامترها و شرایط خاصی که در روش عایق پیچی می تواند به کار آید و مورد نیاز است را مشخص کنند و به طور معمول از عایق های کاغذی برای تهیه این محصولات استفاده می گردد با این حال می توان از عایق های دیگری نیز استفاده کرد.

عایق استاندارد

در تمامی لایه های رشته های هادی از کاغذی مقاوم در برابر حرارت که از سولفات سلولز طبق استاندارد DIN 8741 استفاده شده است. تمامی لایه ها ابتدا لب به لب چیده می شوند و دو لایه آخر با هم تا حدود 50 درصد همپوشانی دارند. البته لازم به ذکر است بر اساس سفارش مشتریان از روشهای دیگر ایزوله پیچی نیز استفاده می گردد.

جداکننده میانی

برای اینکه سیم های بافته شده در برابر فشار محوری مقاومت لازم را داشته باشند، یک جداکننده میانی در بین دو ردیف سیم های هادی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این جداکننده ها از پرش اشپان ساخته می شوند و طبق استاندارد DIN773/7734 دارای ضخامت 0.1 میلی متر و یا 0.2 میلی متر هستند و یا در صورت نیاز مشتریان بر اساس آنچه مشتریان می خواهند طراحی می شوند. البته لازم به ذکر است در صورتی که سیم های بافته شده دارای ارتفاع کمتر از 10 میلی متر باشند نیاز به استفاده از جداکننده نیست.

کنترل کیفیت سیم بافته شده CTC

به هنگام طراحی، محاسبه و ساخت سیم های بافته شده تمامی مشخصات می بایست بر اساس IEC 60317 کنترل گردند و آزمایشات نیز بر طبق IEC 60851 انجام شود. ایران ترانسفو آزمایشگاه هایی با تجهیزات لازم برای انجام آزمایشات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی را دارد که مربوط به سیم تحت لاک زنی شده است و شامل تنش تسلیم، تست کشش، سختی، ولتاژ شکست، مقاومت در برابر یخ زدگی می شود. کاغذهای عایقی نیز که این شرکت برای تولید این سیم ها به کار می برد شامل محصولات شرکتهایی از جمله WEDMANN، AHLSTROM و MONKSIO می شود و مشخصاتی همچون ضخامت، وزن مخصوص و خواص عایقی آن کنترل می شود.
به هنگام تولید دستگاه تولید سیم های بافته شده از تجهیزاتی بهره می برد که وجود اتصال کوتاه بین تمامی رشته ها در حین تولید و همچنین بافته شدن بررسی می گردد و در صورت برخورد با این پدیده، تولید متوقف گشته و محلی که دچار اتصال کوتاه شده است مشخص می گردد و سپس رفع می گردد. پس از آنکه تولید قرقره پایان می یابد، با به کارگیری تجهیزات تست اتصال کوتاه بار دیگر عدم وجود اتصال کوتاه بررسی می گردد و سپس چک لیستی مربوط به این آزمایشات بررسی و پر می شود و سپس با تایید صحت و درستی عملکرد این محصولات به بخش فروش فرستاده می شود.

پرسشهای متداول پیرامون سیم های بافته شده CTC ترانسفورماتور ایران ترانسفو

  1. سیم های بافته شده CTC چه کاربردی دارند؟ این سیم ها طراحی شده اند که به ترانسفورماتور قدرت کارکرد درستی ببخشند. در واقع این سیم ها به دلیل رشته های عایق بندی شده و همچنین انعطاف پذیری مناسبی که دارند برای استفاده ترانسفورماتورهای توزیع و البته قدرت مناسبند و می توانند به بهبود عملکرد آن کمک نمایند.
  2. استحکام کششی سیم های بافته شده CTC چطور بررسی می گردند؟ بسته به این که این سیم ها چه ضخامتی دارند و همچنین استاندارد مربوط به هادی مس CU 58 F 20-E، DIN 40500، بررسی می شود که استحکام این محصولات به مقداری که باید می رسد یا خیر، به عبارت دقیقتر اگر ضخامت هادی می بایست تا 1.5 میلی متر باشد و Rp0.2 e2130 N/mm، و هر چقدر ضخامت هادی بالاتر از 1.5 میلی متر باشد Rp0.2 e2100 N/mm خواهد بود.
  3. سیم های بافته شده CTC ترانسفورماتور ایران ترانسفو چند رشته ای هستند؟ ایران ترانسفو به عنوان شرکت تولیدی این محصولات توانسته با استفاده از به کارگیری مواد اولیه با کیفیت تا به امروز با ظرفیت تولید سیم های 63 رشته ای کار خود را ادامه دهد. سیم هادی تکی حداقل از 5 رشته و حداکثر از 63 رشته بهره می برد که دارای ابعاد مینیمم 3.0*1.2 و ماکسیمم 12.0*2.5 می باشد.
  4. عایق نهایی سیم های بافته شده تحت چه شرایطی انجام می شوند؟ ابتدا می بایست استقامت الکتریکی مورد نیاز مشتریان بررسی گردد و هادی های تک رشته بر اساس آن بافته می شوند و سپس با یک عایق بیرونی پوشانده می شوند ولی لازم به ذکر است که مشتریان می بایست هرگونه اطلاعاتی مربوط به پارامترهای عایق پیچی و شرایط خاص مربوط به آن را نیز به مهندسین اطلاع دهند.
  5. آیا سیم های بافته شده استانداردهای مورد نیاز مصرف کنندگان را دارد؟ توجه داشته باشید که مشخصات تمامی سیم های بافته شده بر اساس IEC 60317 و آزمایشات بر اساس IEC 60851 به هنگام طراحی، محاسبه و ساخت بررسی می شود و شرکت ایران ترانسفو با انجام آزمایشات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی همچون تنش تسلیم، تست کشش، سختی، ولتاژ شکست، مقاومت در برابر یخ زدگی می شود، کیفیت سیم تخت لاک زنی شده را کنترل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *