ترانسفورماتور

مشخصات ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

مشخصات ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

آنچه خریداران ایران ترانسفو می بایست به آنها به هنگام خرید و سفارش ترانسفورماتور مد نظر خود توجه نمایند، مشخصات فنی است که به لحاظ تکنیکی در بین ترانسفورماتور توزیع روغنی به طور معمول یکسان بوده و سعی شده است در اینجا با ارائه توضیحاتی درباره مشخصات ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو که شامل مواردی همچون هسته ترانسفورماتور، سیم پیچ ها، مواد عایقی، انشعابات سیم پیج و قابلیت تنظیم ولتاژ، مخزن، مقره های فشار قوی و ضعیف و سیستم انبساط روغن می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

هسته ترانسفورماتور توزیع روغنی

در ساخت هسته ترانسفورماتور از ورق الکتریکی استفاده می شود که ضخامت آن 0.3 میلی متر است که در عرضهای مختلف بریده می شود و در نهایت پس از چیده شدن، سطح مقطع تقریبا دایره ای شکل خواهد بود. برای اینکه تلفات آهن کاهش یابد، در محل اتصال ورق ها به یکدیگر این محل اتصال از زاویه 45 درجه استفاده شده است و اتصال به صورت فاق و زبانه است.

سیم پیچ ترانسفورماتور توزیع روغنی

دو سیم پیچ از نوع سیم پیچ فشار قوی و سیم پیچ فشار ضعیف برای کلیه ترانسفورماتورهای توزیع وجود دارند که در ابعاد مختلف پیچیده می شوند که در ادامه خواهد آمد؛

  • از سیم تخت با عایق کاغذی یا فویل مسی به صورت سیم پیچ استوانه ای برای تولید سیم پیچ های فشار ضعیف استفاده می گردد.
  • سیم پیچ های فشار قوی نیز از پیچیده شدن سیم گرد یا تخت تهیه می گردد ولی می بایست شرایطی را نیز در تهیه این سیم پیچ ها رعایت کرد که شامل موارد زیر خواهد؛
    • برای ترانسفورماتور توزیع تا توان نامی 250 کیلو ولت آمپر از سیم پرد با یک عایق لاکی به صورت سیم پیچ لایه ای استفاده می گردد؛
    • برای تهیه سیم پیچ فشار قوی برای توان بین 315 تا 1000 کیلو ولت آمپر برای ترانسفورماتور از سیم گرد با عایق کاغذی و یا عایق لاکی به شکل کلاف و یا ترکیبی از کلافهای متعدد روی هم، استفاده می شود؛
    • زمانی که قدرت ترانسفورماتور از 1250 کیلو ولت آمپر بیشتر شود، می توان از روش پیشین و یا سیم تخت با عایق کاغذی به صورت بشقابی که ترکیبی از قرار گرفتن بشقابهای متعدد روی هم می باشد، بهره برد.

توجه داشته باشید که برای هدایت دمای حاصله که ناشی از تلفات مس می باشد به خارج از ترانسفورماتور و همچنین جلوگیری از متمرکز شدن دما و افزایش آن در داخل سیم پیچ ها، کانالهایی موازی با محور یا برخی از مواقع عمود بر محور در نظر گرفته شده است.

مواد عایقی ترانسفورماتور توزیع

برای عایق بندی ترانسفورماتور هرمتیک و ترانسفورماتور کنسرواتوری که هر دو جزو ترانسفورماتور توزیع به حساب می آیند، شامل استفاده از مرغوب ترین مواد عایقی از جمله؛ کاغذ عایق، مقوای عایق و البته فیبر عایق می شود. کوره های خشک کننده تحت خلا مسئول جدا کردن رطوبت هوای محیط است که به مرور در مواد عایقی راه پیدا می کند. این فرآیند تا جایی ادامه می یابد که رطوبت موجود در ترانسفورماتور ایران ترانسفو به صورت کامل خشک شود.

انشعبات سیم پیچ ترانسفورماتور توزیع روغنی و قابلیت تنظیم ولتاژ

در حالت کلی می توان تغییرات جزئی ولتاژ شبکه را به راحتی با تغییر نقاط اتصال سیم پیچ فشار قوی با ثابت ماندن ولتاژ مورد نیاز مصرف کننده، نمود. تغییر نقاط اتصال و استفاده از انشعاباتی که برای سیم پیچ فشار قوی در حالت بی برقی توسط کلید تنظیم انجام می شود. اما این تنظیم ولتاژ محدوده این دارند در واقع محدوده تغییرات ولتاژ در ترانس ساخته شده توسط ایران ترانسفو در رده زیر امکان پذیر است؛

  • برای ترانسفورماتورهای 11 و 33 کیلو ولت این محدوده بین مثبت و منفی 2 در 2.5 درصد،
  • برای ترانسفورماتورهای ردیف 20 کیلو ولت تا قدرت 2000 کیلو ولت آمپر مثبت و منفی 4 درصد می باشد.

به ندرت امکان دارد تغییر و تنظیم ولتاژ در طرف فشار ضعیف اتفاق می افتد. به طور معمول ترانسفورماتورهای ساخته شده توسط این شرکت ها در طرف فشار ضعیف و در حالت بدون بار دارای ولتاژی معادل 400 ولت در حالت سه فاز یا 231 ولت در حالت تک فاز است. لازم به ذکر است که مشخصات مربوط به انشعابات و حالات مختلف کلید تنظیم ولتاژ، روی پلاک مشخصات درج می گردد.

مخزن ترانسفورماتور توزیع روغنی

ترانسفورماتورها دارای مخازنی از نوع ورق صاف، کنگره ای و یا رادیاتوری هستند که با توجه به قدرت گرمای حاصله و البته استحکام مکانیکی می باشند. کف مخزن ترانسفورماتور به گونه ای ساخته می شود که محکم تر از سایر نقاط آن ساخته می شود و شاسی مجهز به چرخ های انتقال به آن جوش داده می شود. شیر تخلیه روغن در قسمت پایین مخزن نصب شده و همچنین دو پیچ M12 یکی در پایین و دیگری روی درب مخزن تعبیه شده اند که جهت اتصال به زمین کاربرد دارد و حتی اتصال یکی از آنها به زمین کافی است.

مقره های فشار قوی و فشار ضعیف توزیع روغنی

ترانسفورماتور توزیع دارای مقره های فشار ضعیف و یا فشار قوی است که فاصله دو قطب جرقه گیرها متناسب با میزان بزرگترین ولتاژ ضربه ای قابل تحمل و همچنین ارتفاع محل نصب از سطح دریا اندازه گیری و تنظیم می گردد.
اگر ولتاژ محل نصب در فضای داخل 11، 20 و 33 کیلو ولت باشد، فاصله مقره های فشار قوی به ترتیب 85، 155 و 220 میلی متر بوده و در فشار ضعیف این مقره ها 135 میلی متر فاصله دارند. البته این در حالی است که ارتفاع از سطح دریا 1000 متر و کمتر برای محل نصب ترانسفورماتور باشد، در صورتی هر یک صد متر مازاد بر 1000 متر افزایش ارتفاع وجود داشته باشد، این فاصله یک درصد افزایش می یابد. زمانی که ترانس در فضای آزاد نصب می گردد، ولتاژی بین 11، 20 و 33 کیلو ولت باشد، فاصله مقره های در فشار قوی 85، 155 و 220 میلی متر و فشار ضعیف 150 در حالت 11 و 20 کیلو ولت، و 170 میلی متر در حالت 33 کیلو ولت است.

سیستم انبساط روغن به صورت کنسرواتوری و هرمتیک

ترانسفورماتور توزیع روغنی دارای منبع انبساط در ردیف 20 کیلو ولت تا قدرت اسمی 250 کیلو ولت آمپر منبع انبساط به طور معمول در طول و در طرف فشار ضعیف قرار می گیرد و زمانی که قدرت اسمی 315 کیلو ولت آمپر به بالا باشد ترانسفورماتور از طرف فشار قوی در سمت راست و در عرض قرار می گیرد. این در حالی است که برای ترانسفورماتورهای دارای توان نامی 630 کیلو ولت آمپر در ردیف ولتاژ 33 کیلو ولت منبع انبساط در طول و در فشار ضعیف قرار گرفته و زمانی که قدرت اسمی از 800 کیلو ولت آمپر بالاتر رود در سمت فشار قوی، در سمت راست و در عرض جای گذاری خواهد شد.

پرسشهای متداول پیرامون مشخصات ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

  1. چطور تلفات آهن در هسته ترانسفورماتور توزیع کاهش می یابد؟ برای اینکه تلفات آهن کم شود در ترانسفورماتور توزیع هسته چینی به روشی انجام می گیرد که زاویه اتصال برابر با 45 درجه باشد و از روش فاق و زبانه است.
  2. سیم پیچ فشار قوی و فشار ضعیف به چه روشی پیچیده میشوند؟ پیچیدن سیم ها بستگی به این دارد که طرف فشار قوی است یا فشار ضعیف؛ در واقع زمانی که سیم پیچ فشار ضعیف ساخته می شود سیم تخت با عایق کاغذی یا فویل مسی به صورت سیم پیچ استوانه ای به کار می رود و برای پیچیدن سیم پیچ فشار قوی از سیم گرد یا تخت استفاده می شود.
  3. چطور از افزایش دمای سیم پیچ جلوگیری می شود؟ از آنجایی که دمای حاصل از تلفات مس در سیم پیچ ها منجر به افزایش دمای سیم پیچ می شود، برای اینکه بتوان این حرارت را به خارج از ترانسفورماتور فرستاد و همچنین از متمرکز شدن دما و افزایش آن در داخل سیم پیچ ها جلوگیری شود، کانالهایی موازی با محور یا برخی از مواقع عمود بر محور در نظر گرفته شده است.
  4. ترانسفورماتور توزیع روغنی به چه صورت عایق بندی می شود؟ این دستگاه برای عایق بندی از مرغوب ترین مواد عایقی از جمله؛ کاغذ عایق، مقوای عایق و البته فیبر استفاده می نماید و توجه داشته باشید برای از بین بردن رطوبت در طی فرآیند عایق بندی از کوره های خشک تحت خلا استفاده می گردد.
  5. تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتور توزیع روغنی به چه روشی انجام می شود؟ تغییرات جزئی ولتاژ شبکه را به راحتی با تغییر نقاط اتصال سیم پیچ فشار قوی با ثابت ماندن ولتاژ مورد نیاز مصرف کننده، نمود. تغییر نقاط اتصال و استفاده از انشعاباتی که برای سیم پیچ فشار قوی در حالت بی برقی توسط کلید تنظیم انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *