ترانسفورماتور

نکات ایمنی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

نکات ایمنی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

در برخی از مواقع شرایطی پیش می آید که منجر به اشکالات و عیوبی در ترانسفورماتور توزیع روغنی می شود و محصولات ایران ترانسفو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما آنچه این محصولات را متمایز می نماید این است که با توجه به راهنمای نصب و نگهداری که توسط شرکت ایران ترانسفو به همراه دستگاه برای مشتریان فرستاده می شود می تواند نقش مهمی در رفع این اشکالات داشته باشد و کارکرد درست ترانسفورماتور را تنظیم نماید. در نکات ایمنی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو به این موارد اشاره خواهد شد؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

نشتی از اتصالات و پیچ های ترانسفورماتور توزیع روغنی

ادامه یافتن نقص آببندی در مدت طولانی ممکن است حتی پس از محکم کردن پیچ ها برطرف نشود و باز هم نشتی وجود داشته باشد در این صورت می بایست واشرهای مربوطه تعویض گردند. از طرفی در صورتی که نقص آببندی در بخشهای دیگر همچون دیواره های مخزن، منبع انبساط و یا رادیاتورها وجود داشته باشد می بایست به کمک کارخانه سازنده این مشکلات برطرف گردند.

عدم ورود و خروج هوا از محفظه رطوبت گیر ترانسفورماتور توزیع

عدم عبور هوا در مخزن رطوبت گیر در ترانسفورماتور کنسرواتوری یا ترانسفورماتور توزیع دارای منبع انبساط می تواند مشکلاتی را برای کارکرد ترانسفورماتور ایجاد نماید، این مساله را می توان به راحتی با بررسی قیمت تحتانی یا پیاله حاوی روغن بررسی و به خوبی رویت کرد، در این حالت می بایست اتصالهای پیچ و مهره ای منبع انبساط با محفظه رطوبت گیر را بررسی نمایید، چرا که احتمال نقص در هوابندی وجود خواهد داشت و باید محکم شوند و در صورت نیاز واشرها تعویض گردند. همچنین واشر درب منبع انبساط نیز می بایست بررسی و کنترل گردد.

افزایش بیش از حد دمای محیط ترانسفورماتور توزیع

درصورتی که دمای هوای محیط ترانسفورماتور توزیع از 40 درجه سانتی گراد بیشتر باشد می بایست از تهویه بهتری برای اتاقی که ترانسفورماتور در آن نصب شده است استفاده گردد و بررسی شود که ترانسفورماتور تحت بار اضافی قرار نداشته باشد و همچنین می بایست شدت جریان نیز اندازه گیری شود. در صورت موازی بودن ترانسفورماتورها باید شرایط لازم برای موازی کردن آن ها برقرار باشد و حالت کلید تنظیم ولتاژ و عملکرد دماسنج نیز بررسی و کنترل گردد.

رله بوخهلتس در ترانسفورماتور توزیع دارای منبع انبساط

توجه داشته باشید که نباید بدون کنترل و بررسی گاز و یا هوای جمع شده درون رله را تخلیه نمایید. حداقل کاری که می بایست انجام دهید پیش از تخلیه رله ترانسفورماتور ایران ترانسفو بررسی و آزمایش قابلیت احتراق آن است. سپس باید گاز و هوای جمع شده در رله بوخهلتس را توسط دستگاه آزمایش گاز جمع آوری نموده و تجزیه کنید. در صورتی که مایع آزمایش کننده عکس العمل نشان دهد حال می تواند تغییر رنگ یا رسوب کردن آن باشد، دلیل آن شکست استقامت الکتریکی روغن و بروز قوس الکتریکی یا حتی انهدام مواد عایق می باشد و در این صورت کارخانه سازنده را می بایست مطلع نمایید. لازم به ذکر است که گازهای قابل احتراق که به طور معمول منجر به عملکرد آلارم می شوند به دلیل سوختگی موضعی ناشی از افزایش دما می باشند. همچنین جمع شدن هوا نیز در رله به صورت کلی به دلیل کاهش روغن در منبع انبساط یا عدم هواگیری صحیح در ترانسفورماتور اتفاق می افتد. به خاطر داشته باشید که در صورت نبود گاز می بایست اتصال شناور آلارم بررسی گردد، از طرفی یاد آور می شویم که کنتاکتهای قطع کننده یا به عبارتی تریپ زمانی عمل می کنند که زیان های ناشی از اتصال کوتاه در روغن جدی و قابل توجه باشد و گاز در رله بوخلهتس جمع شده باشد. در این صورت نیاز است که نه تنها مقاومت عایق ها بلکه مقاومت اهمی و نسبت تبدیل در ترانسفورماتور اندازه گیری گردد. همچنین اگر در منبع انبساط روغن نباشد می بایست عیب بررسی و برطرف گردد و سپس منبع انبساط را از روغن تازه پر نمایید.

پرسشهای تکراری مربوط به نکات ایمنی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

  1. نشتی از اتصالات و پیچ های ترانسفورماتور توزیع روغنی چطور برطرف می شود؟ در صورتی که پس از محکم کردن پیچ و مهره ها هنوز هم نشتی وجود داشته باشد می بایست واشرهای مربوط به این پیچ و مهره ها تعویض شوند. نقص آببندی در دیواره های مخزن، منبع انبساط و یا رادیاتورها می بایست به کارخانه سازنده اطلاع داده شود.
  2. بررسی عدم عبور هوا در ترانسفورماتور کنسرواتوری چطور انجام می شود؟ در صورتی که هوا به درستی در مخزن ترانسفورماتور این مساله را می توان به راحتی با بررسی قیمت تحتانی یا پیاله حاوی روغن بررسی و به خوبی رویت کرد، در این حالت می بایست اتصالهای پیچ و مهره ای منبع انبساط با محفظه رطوبت گیر را بررسی نمایید، چرا که احتمال نقص در هوابندی وجود خواهد داشت و باید محکم شوند و در صورت نیاز واشرها تعویض گردند.
  3. دلایل پشت افزایش بیش از حد دمای محیط ترانسفورماتور توزیع چه می تواند باشد؟ این امکان وجود دارد که ترانسفورماتور توزیع در اتاقی نصب شده باشد که از تهویه هوا خوبی برخوردار نباشد و از طرفی ممکن است تحت بار اضافی و یا شدت جریان زیاد قرار داشته باشد. حالت کلید تنظیم ولتاژ و عملکرد دماسنج برای شرایطی که ترانسفورماتورها موازی هستند بررسی گردد.
  4. حداکثر دمای محیط برای ترانسفورماتور توزیع چه درجه ای است؟ توجه داشته باشید که برای محصولات مختلف این دمای حداکثری متفاوت است، این مساله حتی برای ترانسفورماتور هرمتیک و ترانسفورماتور کنسرواتوری نیز می تواند بسته به خواسته مشتریان متفاوت شود ولی ترانسفورماتور توزیع روغنی به طور کلی دارای حداکثر دمای 40 درجه سانتی گراد است.
  5. چه اقداماتی پیش از تخلیه رله بوخهلتس می بایست انجام شود؟ حداقل کاری که پیش از تخلیه رله بوخهلتس می بایست انجام شود شامل آزمایش قابلیت احتراق می شود. همچنین توجه شود که برای جمع آوری گاز و هوای جمع شده در رله بوخهلتس باید از دستگاه آزمایش گاز استفاده کرد و سپس گاز جمع شده تجزیه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *