ترانسفورماتور

نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

ترانسفورماتور توزیع ایران ترانسفو یکی از محصولات با کیفیت و با دوام تولید شده توسط این شرکت به حساب می آید و به طور معمول نیاز به نگهداری زیادی ندارد، اما بازبینی و بررسی وضعیت کارکرد این محصولات می تواند به شرایط استفاده و بهره بری حداکثری این محصولات کمک نماید. توجه داشته باشید که پیش از شروع بررسی و کار بازبینی می بایست کلیه اتصالات دستگاه به خارج قطع گردد و سپس نقاط اتصال با شبکه را نیز می بایست اتصال کوتاه و نیز اتصال به زمین کرد، علاوه بر این در بخش نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو مواردی وجود دارند که در ادامه اشاره خواهد شد؛

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

سطح روغن ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

روغن در ترانسفورماتور توزیع روغنی نقش مهمی نه تنها در کارکرد بلکه در خنک سازی و عایق بندی محصول دارد و از این رو نیاز است که سطح روغن کنترل گردد و در صورت نیاز اضافه شود. از طرفی می بایست شیشه روغن نما را برای خواندن تمیز نمود، چنانچه روغن نما سطح روغن را زیر علامت مینیمم نشان دهد یکی از علت ها می تواند این باشد که ترانسفورماتور ایران ترانسفو رطوبت گرفته باشد که در این صورت نیاز است وضعیت آن قبل از اضافه شدن روغن بررسی گردد. البته در مورد ترانسفورماتور هرمتیک توجه داشته باشید که گوی داخل روغن نمای چشمی در بالا قرار گرفته باشد.

آزمون وضعیت روغن در ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

در صورتی که مخزن و منبع انبساط ترانسفورماتور توزیع به درستی و دقیق بر اساس دستورالعمل با روغن پر شود، هر 5 سال یکبار نیاز است که روغن موجود در ترانسفورماتور از نظر رطوبت جذب شده آزمایش گردد و سپس استقامت الکتریکی روغن نیز اندازه گیری شود. در صورتی که استقامت الکتریکی روغن از 30 کیلو ولت بر 2.5 میلی متر کمتر باشد در این صورت می بایست طبق دستور العمل رطوبت زدایی انجام شود و روغن آن تصفیه و یا در صورت نیاز تعویض گردد.

آببندی ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

آببند بودن ترانسفورماتور می بایست با بررسی تمامی اتصالات پیچ و مهره ای مخزن و منبع انبساط کنترل شود البته توجه داشته باشید که این بررسی در وضعیت گرم کنترل می گردد و در صورتی که نیاز به آچارکشی باشد می بایست انجام گردد و از آببند بودن ترانس اطمینان حاصل گردد. بر خلاف ترانسفورماتور کنسرواتوری، ایزوله بودن داخل مخزن از محیط بیرونی اهمیت زیادی برای ترانسفورماتور هرمتیک دارد و از این لحاظ اهمیت زیادی به این بخش در ترانس هرمتیک داده می شود.

کلید تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

باقی ماندن کنتاکتهای کلید تنظیم ولتاژ در یک وضعیت برای مدت زمان زیاد منجر به کثیف شدن آنها می شود و در نتیجه می بایست حداقل سالی یک بار در حالت بدون ولتاژ، چندین بار در وضعیت های مختلف حرکت داده شود تا کنتاکتها به خودی خود تمیز شوند. چنانچه اگر نقص آببندی در دستگیره چرخان کلید تنظیم ولتاژ وجود داشته باشد می بایست نسبت به رفع آن اقدام گردد.

بررسی رطوبت گیر یا سیلکاژل ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

ترانسفورماتور کنسرواتوری که دارای یک منبع انبساط برای خنک سازی ترانسفورماتور است از یک رطوبت گیر بهره می بارد که لازم است به صورت دوره ای برای مثال حداقل هر سه ماه یکبار از لحاظ تغییر رنگ کنترل شود و در صورتی که نیاز است و مشاهده شود که رطوبت جذب نموده و از رنگ آبی تیره به صورتی کم رنگ تغییر کرده است، ماده با حرارت احیا و یا حتی تعویض گردد. اگر از زمان تغییر رنگ ماده زیاد گذشته باشد و مصرف کنندگان در مورد مقرر بررسی را انجام نداده باشند نه تنها می بایست رطوبت گیر عوض شود بلکه می بایست روغن ترانسفورماتور نیز بررسی و آزمایش شود و در صورت نیاز تصفیه گردد.

پرسشهای متداول پیرامون نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو

  1. نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی تحت چه شرایطی انجام می شود؟ برای اینکه بتوان کار بازبینی در زمان نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو را شروع کرد می بایست کلیه اتصالات دستگاه به خارج قطع گردد و سپس نقاط اتصال با شبکه را نیز می بایست اتصال کوتاه و نیز اتصال به زمین کرد.
  2. چه زمانی می بایست روغن ترانسفورماتور تصفیه یا تعویض گردد؟ در صورتی که استقامت الکتریکی روغن از 30 کیلو ولت بر 2.5 میلی متر کمتر باشد در این صورت می بایست طبق دستور العمل رطوبت زدایی انجام شود و روغن آن تصفیه و یا در صورت نیاز تعویض گردد.
  3. چطور با روغن نما سطح روغن در ترانسفورماتور توزیع اندازه گرفته می شود؟ شیشه روغن نمای ترانسفورماتور کنسرواتوری و ترانسفورماتور هرمتیک می بایست تمیز باشد و در صورتی که در کنسرواتوری این این روغن نما سطح مینیمم و در ترانس هرمتیک گوی داخل روغن نمای چشمی در بالا قرار نگرفته باشد می بایست روغن را اضافه و یا در صورت رطوبت گرفتن تصفیه و یا تعویض کرد.
  4. ایزوله بودن مخزن ترانسفورماتور هرمتیک چطور بررسی می شود؟ تمامی اتصالات پیچ و مهره ای مخزن و منبع انبساط در وضعیت گرم کنترل می گردد و در صورتی که نیاز به آچارکشی باشد این کار صورت می پذیرد و از آنجایی که ایزوله بودن برای منبع ترانسفورماتور هرمتیک اهمیت بیشتری نسبت به ترانسفورماتور کنسرواتوری دارد به آن توجه بیشتری می شود.
  5. رطوبت گیر هر چند وقت یکبار می بایست بررسی گردد؟ توجه داشته باشید که رطوبت گیر یا سیلکاژل در ترانسفورماتور توزیع روغنی رنگ آبی تیره دارد و در صورتی که رنگ آن به صورتی تغییر کند به این معنی است که نیاز به تصفیه یا تعویض برای رطوبت گیر وجود دارد البته توجه داشته باشید که از رطوبت گیر تنها در ترانسفورماتور کنسرواتوری استفاده می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *