ترانسفورماتور

نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

ترانسفورماتور خشک نوعی از ترانسفورماتور توزیع است که برای انتقال انرژی در خطوط توزیع استفاده می شود و در ساخت آن از روغن و مواد آلوده کننده و یا به عبارتی مواد آتش زا به کار برده نشده است. از این رو لازم به ذکر است که این دستگاه توسط رزین اپوکسی آغشته شده و در نتیجه این ترانسفورماتور خشک رزینی پس از پخته شدن و غوطه ور شدن در رزین و تحت فشار هوا، هسته و سیم پیچ ها را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

از شرکت های تولید کننده این محصولات می توان به ایران ترانسفو اشاره کرد که از سال 1383 تا به امروز با داشتن نیم قرن تجربه در زمینه طراحی و تولید ترانسفورماتور بر اساس استاندارد IEC، ترانسفورماتور خشک رزینی خود را بر اساس استاندارد IEC60076-11 و با توجه به سالها تجربه و مدارک فنی با کمک مهندسین خبره و نیروی کار ماهر تهیه و به بازار عرضه می نماید. این شرکت در دفترچه راهنمای ترانسفورماتور خشک خود درباره نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو توضیحاتی را ارائه نموده است که ما در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات لازم برای نصب ترانسفورماتور خشک

  • ترانسفورماتور خشک مناسب
  • کابل برق مناسب
  • محفظه فلزی
  • اتاقک سرپوشیده
  • پیچ اتصال به زمین
  • سنسورهای حرارتی
  • اهم متر
  • پیچ و مهره های فولادی و برنجی
  • رله ترمومتر
  • فن
  • بوبین
  • الکل اتیلیک
  • قفسه های حفاظ توری یا Guard rail

نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک

در شرایط کلی سازنده یک ترانسفورماتور خشک خود مسئول نصب آن نیست، ولی استفاده از متخصصین برای نصب و راه اندازی می تواند از بروز مشکلات جلوگیری نماید و البته به کارکرد درست این دستگاه کمک کند. با این حال توجه به نکاتی که در دفترچه راهنما برای نصب و راه اندازی ترانس آمده است می تواند به مصرف کنندگان امکان استفاده بهینه را بدید. از این رو ما نیز این نکات ضروری برای نصب و راه اندازی را در ادامه آورده ایم.

  • توجه داشته باشید که یک ترانس خشک می بایست حتما در سطحی هموار و البته در محیطی سرپوشیده و مسقف قرار داشته باشد و نصب شود و همچنین می بایست از ریزش باران مصون بماند. برای مثال در صورت چکه کردن آب ناشی از تعریق لوله هایی که از سقف بالای ترانسفورماتور عبور می کنند می بایست حتما ترانسفورماتور ایران ترانسفو را در برابر این موارد با اتاقکی استاندارد حفظ نمود. برای نصب در فضای باز نیز می بایست از یک محفظه فلزی با IP مناسب استفاده کرد.
  • ترانسفورماتور در شرایط نرمال در محل نصب ارتفاعی کمتر از 1000 یا برابر 1000 متر از سطح دریا دارد، دمای محیط دستگاه نیز می بایست بین 25- تا 40 درجه سانتی گراد بوده و دقت شود که ترانسفورماتور می بایست از نظر دمای محیط و ارتفاع بر اساس پلاک مشخصات نصب گردد. در واقع پلاک مشخصات با توجه به شرایط محیطی موجود تنظیم شده و مطابقت می یابد.
  • لازم به ذکر است که به هنگام نصب می بایست حتما پیچ اتصال به زمین و کلیه قطعات فلزی از جمله محفظه Enclosure به درستی زمین شوند. اگر ترانسفورماتورها از نوع ولتاژ دوتایی یا Dual Voltge هستند و دارای دو ردیف ولتاژ در طرف فشار قوی می باشد، توجه کنید که ترمینال به خوبی به ولتاژ مربوطه متصل شوند.
  • در این مرحله می بایست به این نکته توجه کنید که اتصال ترمینال ها و پل ها به درستی انجام شود و از یکسان بودن تپ در سه فاز مطمئن شوید.
  • کنترل کنید که سنسورهای حرارتی توسط اهم متر از جعبه ترمینال قطع نباشند.
  • می بایست تمام پیچ و مهره های فولادی و برنجی را بر اساس گشتاوری که در جدول زیر آمده است سفت نمایید.
گشتاورها- پایه برنجی (Nm) گشتاورها- پیچ فولادی 8.8 (Nm) اندازه پیچ
10 20 M8
20 40 M10
35 75 M12
70 140 M16
  • برای اینکه رله ترمومتر کارکرد صحیحی داشته باشد، باید بر اساس دیاگرام کارکرد آن را کنترل نمایید.
  • در صورتی که از فن استفاده می شود می بایست کارکرد و مدار مربوط به آن را نیز کنترل نمایید.
  • توجه کنید که تمامی بخشها از جمله بوبین ها، علی الخصوص کانالهای خنک کنندگی و فاصله بین بوبین ها و به عبارت دقیق تر تمامی بخش های ترانسفورماتور به خوبی و به دقت تمیز شده باشد و گرد و خاکی روی دستگاه نباشد. با استفاده از هوای فشرده البته با فشار کم می توان این کار را انجام داد و همچنین جهت تمیز کردن بهتر است بوبین های فشار قوی را با الکل اتیلیک تمیز نمایید.
  • فواصل عایقی می بایست کنترل شوند.
C(mm) B(mm) A(mm) حداکثر ولتاژ سیستم (KV)
40 50 125̴ 150 12
50-70 100 225̴ 280 24
9-110 160 325̴ 400 36
فواصل عایقی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

فواصل عایقی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

قرار گرفتن ترانسفورماتور ایران ترانسفو در یک اتاق یا محفظه می بایست به گونه ای باشد که عایقی تا دیواره های فلزی حداقل به اندازه آنچه در جدول بالا آمده است فاصله داشته باشند. توجه داشته باشید این فواصل زمانی صدق می کنند که ارتفاع نصب ترانس کمتر یا برابر با 1000 متر بالاتر از سطح دریا باشد و پس از این ارتفاع به ازای هر 500 متر، فواصل عایقی پیشنهادی محفظه فلزی 10 درصد افزایش می یابند. ترانسفورماتور می تواند همراه با کلید های فشار ضعیف و فشار متوسط در یک اتاق بدون نیاز به حفاظت خاصی قرار گیرد. در صورتی که بوبین های ترانسفورماتور رزین اندود شده باشند، توجه داشته باشید که این مساله هیچ گونه ایمنی و حفاظتی را جهت تماس تصادفی افراد ایجاد نمی کند و می بایست مطابق علائم هشدار دهنده از هر نوع تماس با ترانسفورماتور در حین کار جلوگیری شود. در نتیجه بهترین راه استفاده از قفسه های توری یا Guard rail برای محاظت از افراد است.

  • توجه داشته باشید برای اینکه اشتباهات و اشکالات احتمالی در حین نصب مشخصص گردد مقاومت عایقی اندازه گیری می شود و سپس نتایج آن با توجه به فاکتورهای مختلف همچون ولتاژ مولد مغناطیسی، رطوبت، تمیز بودن سطوح، دما و غیره بررسی می گردد.

پرسشهای متداول درباره نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

  1. نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو توسط چه کسی صورت می گیرد؟ در حالت کلی نمی توان از خود سازنده ترانسفورماتور انتظار نصب داشت، ولی توصیه می شود از متخصصین شرکت ایران ترانسفو برای نصب محصول مورد نظر خود کمک بگیرید.
  2. شرایط محیطی برای نصب و راه اندازی ترانسفورماتور خشک می بایست چگونه باشد؟ ترانسفورماتور خشک از آنجایی که می بایست در برابر رطوبت و گرد و خاک محافظت شود بهتر است در جایی مسقف و سرپوشیده نصب و نگهداری شود و در صورتی که در فضای بیرون نصب می گردد می بایست از محفظه فلزی با IP مناسب استفاده کرد.
  3. تمیز کاری در ترانسفورماتور خشک به چه صورت است؟ لازم به ذکر است که برای اینکه رله ترمومتور بتواند به خوبی کار کند و البته دستگاه در حالت کلی کارکرد درستی داشته باشد نیاز است تمام قسمت ها به خصوص بوبین ها، فاصله بین آنها و کانالهای خنک کنندگی همگی با استفاده از هوای فشرده با فشار کم تمیز گردند. لازم به ذکر است که بوبین فشار قوی بهتر است با الکل اتیلیک تمیز شود.
  4. ترانسفورماتور خشک چگونه در اتاقک یا محفظه فلزی قرار می گیرد؟ می بایست توجه داشت که برای قرار دادن ترانسفورماتور در محفظه می بایست حداقل فاصله بین عایقی و دیواره بر اساس جدولی که آورده شده است رعایت گردد. همچنین لازم به یادآوری است که این فواصل برای ارتفاع 1000 متر از سطح دریا و کمتر است و با افزایش ارتفاع به ازای 500 متر، 10 درصد به این فواصل افزوده می گردد.
  5. آیا امکان تماس با ترانسفورماتور خشک در حال کار توسط افراد وجود دارد؟ خیر، با اینکه این ترانسفورماتور خشک رزینی آغشته به رزین بوده و عایقی برای هسته و سیم پیچ ها به حساب می آید ولی نباید بدون توجه به هشدارهایی که بر روی دستگاه نوشته شده است با دستگاه تماس حاصل شود.این کار از نظر ایمنی برای افراد خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *