ترانسفورماتور

گروه برداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

گروه برداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

بارها درباره گروه برداری یا گروه اتصال در مشخصات مربوط به محصولات مختلف ایران ترانسفو توضیحاتی را ارائه نموده ایم و از این رو در اینجا تصمیم به ارائه توضیحات بیشتری در زمینه گروه برداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو کرده ایم. لازم به ذکر است که این گروه اتصال بیانگر اتصالات سه فاز مربوط به ترانسفورماتور در سیم پیچ اولیه و ثانویه است که می تواند اشکال متفاوتی به خود بگیرد. در واقع یک گروه برداری روشی برای تشخصی سیم پیچ فشار قوی و سیم پیچ فشار ضعیف در ترانسفورماتور سه فاز می باشد. در واقع شکل گروه برداری نشان می دهد که وضعیت و موقعیت سیم پیچ ها به چه صورت است و تفاوت بین زوایای بین هر فاز را نشان می دهد. در صورتی که فاز سیم پیچ های یک ترانسفورماتور چند فازی مورد بررسی قرار گیرد می توان مشاهده کرد که فازها به صورت داخلی در اشکال و موقعیت های مختلف به یکدیگر متصل شده اند و این زوایا و اشکال بستگی به مشخصات فنی دارد که نیاز است ترانسفورماتور در آن شرایط کار کند.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

در یک سیستم برق سه فاز گاهی اوقات نیاز است و ضروری است که سیستم سیم کشی سه تایی به یک سیستم سیم کشی چهارتایی متصل گردد و یا برعکس، از این رو ترانسفورماتورها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند بر اساس نیاز با توجه موقعیت سیم پیچ های مختلف و اشکال اتصال به سیم پیچ ها کارکرد درستی داشته باشند. استفاده از ترکیب های مختلف اتصال می تواند زوایای مختلفی را برای فازها بین ولتاژهای یک سیم پیچ پدید آورد. زمانی که ترانسفورماتورها به صورت موازی بسته می شوند می بایست همگی یک گروه برداری داشته باشند، اگر بین گروه برداری این دستگاه تفاوتی وجود داشته باشد و زوایای بین فازهای بین ولتاژهای سیم پیچ مشکلی و عدم هماهنگی داشته باشند منجر به تلاطم در گردش جریان و سایر بخشهای ترانسفورماتور ایران ترانسفو خواهند شد.

گروه برداری در ترانسفورماتور سه فاز ایران ترانسفو

در یک ترانسفورماتور سه فاز گروه اتصال همانطور که گفته شد با توجه به اتصالات سیم پیچ های فشار قوی و فشار ضعیف بیان می شوند و به طور معمول به دو شکل مثلث و ستاره در نظر گرفته می شوند. مثلث با D یا d و ستاره با y یا Y نشان داده می شود. توجه داشته باشید که بزرگ یا کوچک بودن این حروف روی سیم پیچی که این سیم ها به آن متصل می شوند تاثیر می گذارد، به عبارت دقیق تر اگر حروف بزرگ در گروه برداری به کار رفته باشد به معنی اتصالات مربوط به سیم پیچ فشار قوی است و حروف کوچک نیز مربوط به اتصالات سیم پیچ فشار ضعیف می باشد. علامت اتصالات مربوط به مثلت و ستاره در شکل زیر برای شما نمایش داده شده است.

اتصالات مثلث و ستاره ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

اتصالات مثلث و ستاره ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

لازم به ذکر است با توجه به استاندارد IEC گروه برداری بر اساس کدی بر اساس دو یا سه حرف مشخص می گردد که در ادامه یک یا دو عدد نیز به کد اضافه می گردد در این راستا وظیفه خود دیده ایم که بیشتر درباره این گروه های اتصال مربوط به ترانسفورماتور های مختلف از جمله ترانسفورماتور خشک، ترانسفورماتور توزیع و غیره با شما سخن گوییم؛

  • D یا d: سیم پیچ دلتا که معمولا با عنوان اتصال مثلث نیز به کار م رود به گونه ای است که هر پایانه فاز به دو سیم پیچ متصل می گردد و از این رو شکل اتصالات به صورت یک مثلث خواهد بود که پایانه ها روی هر گوشه های مثلث قرار گرفته اند.
  • Y یا y: اتصال ستاره، در این جا هر پایانه فاز به یک طرف سیم وصل می شود طرف دیگر سیم پیچ ها به یک نقطه مرکزی مشترک متصل می گردند و از این رو ظاهر اتصالات شبیه به حرف y در انگلیسی است. نقطه مرکزی ممکن است در خارج از ترانسفورماتور به یک سیستم خنثی متصل گردد.
  • Z یا z: اتصالات زیگزاگ که شبیه به اتصالات ستاره است، با این تفاوت که دو سیم پیچ برای هر فاز تعبیه شده است و به هنگام کشیدن نوع اتصالات سه خط خمیده وجود خواهد داشت که منجر به ظاهری زیگزاگ مانند خواهد شد. ترانسفورماتورهایی که از اتصالات زیگزاگ بهره می برند مشخصه های ویژه ای دارند و به طور معمول استفاده نمی شوند تنها در مواردی که نیاز باشد از این اتصالات استفاده می شود.
  • III یا iii: سیم پیچ مستقل است که سه سیم پیچ درون ترانسفورماتور به یکدیگر متصل نشده اند و می بایست به صورت خارج از ترانسفورماتور به یکدیگر متصل گردند.
  • N: به این معنی است که طرف فشار قوی به یک سیست خنثی مرتبط است.
  • n: به این معنی می باشد که طرف فشار ضعیف با یک سیستم خنثی در ارتباط است.

توجه داشته باشید همانطور که پیشتر بیان شد اتصالات داخلی سیم پیچ فشار قوی با حروف بزرگ و اتصالات داخلی سیم پیچ فشار ضعیف با حروف کوچک نشان داده می شود و نوشتن حروف بزرگ در گروه اتصال در ابتدای کد مرسوم است. زمانی که نقطه صفر ترانسفورماتور از طریق ستاره در دسترس است معمولا علامت خنثی بودن با N یا n بسته به طرفی که سیستم خنثی به سیم پیچ متصل شده است نشان داده می شود. با توجه به آنچه گفته شد کد گروه برداری با اعدادی پایان می یابند، اعداد در واقع شاخص اختلاف پس فاز ولتاژ فشار ضعیف را نسبت به فشار قوی نشان می دهد که در جهت عکس چرخش عقربه ساعت می باشد و با ضرب آن در 30 درجه می توان به اندازه اختلاف فاز رسید. برای مثال Dyn5 یعنی اتصالات مربوط به فشار قوی از نوع مثلث، اتصالات فشار ضعیف از نوع ستاره و نقطه خنثی به سمت فشار ضعیف متصل است. موج ولتاژ فشار ضعیف به میزان 5 در 30 یعنی 150 درجه از موج ولتاژ فشار قوی عقب تر است.

گروه برداری ترانسفورماتور خشک رزینی ایران ترانسفو

برای ترانسفورماتور خشک رزینی ایران ترانسفو مهم ترین گروه های برداری شامل Yy0(Yy6) و Dy5 (Dy11) می شود. در صورت که سیم پیچ ها به یک سیستم خنثی متصل شوند حروف N برای طرف فشار قوی و یا n برای طرف فشار ضعیف در کد گروه اتصال قرار می گیرد برای نمونه Dyn5. توجه داشته باشید که در دیاگرام اتصال فرض می شود جهت تمام بوبین ها یکسان می باشد و در صورتی که جهت بوبین ها در داخل دستگاه عوض شد و همچنین اتصال فازهای در خارج جا به جا گردند، تمام ضریبهایی که مربوط به اختلاف فاز هستند از جمله 1، 3، 5، 7، 9، 11 و ارقام زوج 0، 2، 4، 6، 8، 10 قابل به دست آمدن هستند. لازم به ذکر است که در گروه اتصالی همچون Yyn0 یا Yyn6 نقطه صفر برای زمین کردن یا برای باگیری با میزان کمتر از 10 درصد جریان نامی بیرون گذاشته می شود. در نتیجه برای سیستم های مصرف شبکه توزیعی که دارای سیم چهارم هستند این نوع اتصال به طور عمومی مناسب نیست. این در حالی است که می توان با استفاده از سیم صفر ترانسفورماتور در گروه اتصال Dyn به میزان 100 درصد جریان نامی کشید.

پرسشهای متداول گروه برداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو

  1. گروه برداری یک ترانسفورماتور بیانگر چه مفهومی است؟ هر گروه برداری یا گروه اتصال بیانگر نوع اتصالات مربوط به سیم پیچ ها در طرف فشار قوی و فشار ضعیف است.
  2. چرا اشکال مختلفی برای گروه برداری ترانسفورماتور وجود دارد؟ توجه داشته باشید که هر گروه اتصال بیانگر مشخصاتی است که همراه با ترانسفورماتور در نظر گرفته می شود و از این رو اشکال متفاوت و زوایای مختلف همگی به مشخصات فنی یک ترانس بستگی دارند و در نتیجه از هم متفاوت می باشند.
  3. گروه برداری ترانسفورماتورهایی که به صورت موازی با هم بسته می شوند چه شرایطی دارد؟ لازم به ذکر است که گروه برداری در ترانسفورماتورهایی که به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند می بایست یکسان باشند چرا که هر گونه اختلاف در گروه برداری می تواند منجر به عملکرد نادرست دستگاه شود.
  4. چرا گروه برداری به صورت کدهایی با حروف کوچک و بزرگ است؟ این حروف کوچک و بزرگ با توجه به طرفی که به آن متصل می شوند نوشته می شوند، در صورت اتصال به سیم پیچ فشار قوی، حروف بزرگ و در صورت اتصال به سیم پیچ فشار ضعیف، حروف کوچکند.
  5. گروه برداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو چیست؟ ترانسفورماتور خشک رزینی ایران ترانسفو همواره در گروه برداری Yyn0 یا Yyn6 و از همه رایج تر Dyn5 قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *