ترانسفورماتور

چک لیست نگهداری ترانسفورماتور

چک لیست نگهداری ترانسفورماتور

نگهداری صحیح از ترانسفورماتور روشی مطلوب برای مراقبت از این دستگاه و تضمینی برای عملکرد درست و طول عمر حداکثری آن می باشد. در واقع آنچه سهم بسزایی در افزایش طول عمر ترانسفورماتور دارد سرویس های دوره ای و همچنین نگهداری مناسب است و در نتیجه به کارگیری چک لیست نگهداری ترانسفورماتور و علاوه بر این وجود برنامه سرویس و نگهداری منظم در هر سازمان به کیفیت عملکرد ترانسفورماتور کمک می نماید. این سرویس و نگهداری می تواند شامل تعویض قطعات مستعمل، توجه به عوامل خارجی و البته سرویس های دوره ای و نمونه برداری از روغن باشد. در اینجا تصمیم داریم که به صورت مختصری درباره این سرویس ها با شما صحبت نماییم و سپس چک لیست نگهداری از ترانسفورماتور را برای شما به صورت پی دی اف ارائه نماییم. شما می توانید این چک لیست را پرینت نموده و سپس در بازدیدهای دوره ای به کار ببرید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران گستره آبی تماس بگیرید.

به این خاطر که گذشت زمان و قرار گرفتن در شرایط فیزیکی مختلف می تواند منجر به مستعمل شدن قطعات گردد، از این رو می بایست در وقت مناسب این قطعات را تعویض نمود و از طرفی با این کار نوعی بهسازی در سیستم ترانسفورماتور به وجود آورد. توجه به عوامل خارجی نیز می تواند منجر به افزایش طول عمر ترانسفورماتور شود و حتی بی توجهی به آن کاهش عمر ترانس برق را به دنبال خواهد داشت. عوامل خارجی که مستقیما روی طول عمر ترانسفورماتور موثر هستند در زیر آورده شده است،

  • ترانسفورماتور می بایست با توجه به پایداری شبکه که شامل اتصال کوتاه، امپدانس اتصال کوتاه، نوع سیستم زمین و غیره می باشد، انتخاب شود،
  • بارگیری و اضافه بار ترانسفورماتور به خوبی بررسی شود،
  • شرایط محیطی که می بایست برای عملکرد درست ترانس بررسی شود شامل درجه آلودگی محیط، درجه حرارت حداکثر و حداقل و غیره است،
  • انتخاب تجهیزات حفاظتی مناسب از جمله برقگیر و غیره،
  • و آخرین مورد نیز به پخش صحیح بار در شبکه های توزیع اختصاص دارد.

بررسی روغن ترانسفورماتور

  • روغن ترانسفورماتور را می بایست به صورت دوره ای نمونه برداری کرد و مورد بازرسی قرار دارد، این کار هفتگی، ماهانه، شش ماهه، سالیانه، دو ساله و 5 ساله صورت می گیرد که هر کدام روند و لیستی مشخص به خود دارند.
  • در سرویس هفتگی می بایست ابتدا دمای روغن و سیم پیچ توسط ترمومتر روغن و سیم پیچ چک شود و علاوه بر این رطوبت گیر بازرسی گردد و همچنین سطح روغن بررسی شود.
  • سرویس ماهانه نیز شامل بازرسی اتصالات مربوط به پیچ و مهره و نقاط جوش می باشد تا از هر گونه نشت روغنی جلوگیری گردد، علاوه بر این می بایست نشتی روغن از مقره ها بازرسی شود.
  • بازرسی و تمیز نمودن سطوح ترانسفورماتور ایران ترانسفو و اطمینان از از بین نرفتن رنگ نهایی و از طرفی تمیز نمودن چینی مقره ها، و در صورت وجود رله بوخهلتس بررسی آن در سرویس های شش ماهه وجود دارد.
  • سیستم های حفاظتی زمین، عملکرد کلید تنظیم ولتاژ در تمامی پله ها به جهت تمیز کردن کنتاکت ها، در حالت بی برقی ترانس می بایست کنترل و چفت و بست های الکتریکی بازرسی در سرویس سالانه شود.
  • برقگیرهای حفاظتی شاخکی هر دو سال یکبار و در نهایت نمونه گیری و تست روغن هر 5 سال یکبار انجام شود.

همانطور که مشاهده می نمایید ترانسفورماتور مورد بررسی در اینجا ترانسفورماتور توزیع می باشد و از این رو چک لیست مربوط به نحوه کنترل، نصب و راه اندازی آن نیز در ادامه برای دانلود مصرف کنندگان گرامی آورده شده است. شما مصرف کنندگان گرامی می توانید با کلیک بر روی دکمه مربوط به آن، فایل مورد نظر را دانلود و در بررسی های خود استفاده نمایید. برای اینکه بیشتر در رابطه با نگهداری و سرویس ترانسفورماتور توزیع روغنی ایران ترانسفو بدانید به مقالات اختصاصی مربوطه مراجعه نمایید و همچنین می توانید برای ترانسفورماتور خشک به حمل و نگهداری ترانسفورماتور خشک ایران ترانسفو مراجعه فرمایید.

چک لیست نگهداری ترانسفورماتور

پرسشهای متداول مربوط به چک لیست نگهداری ترانسفورماتور توزیع

  1. چطور از ترانسفورماتور نگهداری می شود؟ برای نگهداری از ترانسفورماتور می بایست به نکات و ضروریات زیادی توجه نمود در نتیجه برای اینکه عملکرد و طول عمر دستگاه تضمین شود نیاز به چک لیستی از موارد مربوط به نگهداری ترانسفورماتور می باشد.
  2. چک لیست نگهداری ترانسفورماتور شامل چه مواردی است؟ توجه شود که این چک لیست بیانگر سرویس های دوره ای است که حال می تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه، شش ماه یکبار، سالانه و غیره صورت گیرد. شامل تعویض قطعات مستعمل، بررسی عوامل خارجی و البته بررسی روغن می شود.
  3. چطور ترانسفورماتور چک می شود؟ برای اینکه بتوان توان نامی ترانسفورماتور در هنگام اتصال به منبع جریان متناوب چک شود نیاز است که اهم متری به نقاط قرمز و مشکی دو پایانه مخالف سیم پیچ ترانسفورماتور نصب گردد و سپس مقاومت ترانسفورماتور را بخوانید و در برگه مربوط به اطلاعات ترانسفوماتور یادداشت نمایید.
  4. چرا می بایست به صورت دوره ای روغن ترانسفورماتور را سرویس و بررسی نمایید؟ روغن ترانس نقش بسیار مهمی در خنک سازی و البته عملکرد درست فرآیند دستگاه در انتقال انرژی الکتریکی و البته سیم پیچ ها دارد در نتیجه نیاز است که به صورت دوره ای از آن نمونه گیری شود تا به خوبی از عملکرد و سالم بودن آن مطمئن شوید.
  5. آیا چک لیست نگهداری ترانسفورماتور شامل تعویض سیلیکاژل در رطوبت گیر می شود؟ بله، توجه شود که برای اینکه ترانسفورماتور به درستی کار کند باید رطوبت از مخزن اصلی ترانسفورماتور که محل قرار گیری روغن است دور بماند، در نتیجه در صورت تغییر رنگ سیلیکاژل در بازدید های دوره ای نیاز است حتمال این ژل تعویض شود.
منبع: راهنمای نصب و بهره برداری از ترانسفورماتورهای توزیع روغنی از ایران ترانسفو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *